Advertentie

Top 10 beroemdste schilderijen van Frans Hals

Hals was bij leven enige tijd de meest eminente portretschilder van Haarlem. Na zijn overlijden wordt hij vrijwel vergeten. In de loop van de negentiende eeuw echter tekent zich hierin een kentering af en stijgt zijn reputatie tot grote hoogte, zodanig dat hij Rembrandt van Rijn naar de kroon steekt.

Advertentie

Frans Hals geldt als één van de belangrijkste Oude Hollandse Meesters. Hij werkte zover bekend zijn hele leven in Haarlem en werd vooral bekend door zijn levendige en kleurrijke schuttersstukken en afbeeldingen van tijdgenoten.

Frans Hals
Antwerpen, 1582/1583 – Haarlem, 26 augustus 1666


Beroemdste schilderijen van Frans Hals
Beroemdste schilderijen van Frans Hals

Lees hier meer over kunst en schilderijen op deze website…


Top 10 beroemdste schilderijen van Frans Hals


10. Lachende Jongen – 1625

Lachende Jongen - Frans Hals - 1625
Lachende Jongen – Frans Hals – 1625

De Lachende jongen is hangt in het Mauritshuis in Den Haag.

Deze vrolijk lachende jongen met pretogen en piekharen is geen portret, maar een ‘tronie’ – een studie van een lachend kind. Lachende figuren komen niet veel voor, het is een van de lastigste expressies om te schilderen.

De virtuoze Hals schilderde de jongen heel direct en spontaan, in opvallend vlotte penseelstreken. Toch wist hij precies wat hij deed. De brug van de neus van de jongen bijvoorbeeld, schilderde hij met een enkele, trefzekere veeg wit.

Bron: Mauritshuis


9. Luitspeler – 1623

Luitspeler - Frans Hals - 1623
Luitspeler – Frans Hals – 1623

De Luitspeler of Jongen met een luit en Nar met een luit is rond 1623 geschilderd. Het maakt deel uit van de collectie het Louvre in Parijs.

Hals’ luitspeler die in een losse, ruwe stijl geschilderd is, straalt een buitengewone levendigheid uit. Hij kijkt de toeschouwer niet aan, maar schuin opzij, waarbij een glimlach op zijn lippen speelt. Het oranje-zwarte narrenpak met gouden accenten steekt prachtig af tegen de neutrale achtergrond.

De schilder heeft zonder twijfel een model gebruikt bij het maken van de Luitspeler. Zijn gezicht is op diverse andere werken van de meester terug te vinden.


8. Portret van Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen – ca. 1622

Portret van Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen - Frans Hals - ca. 1622
Portret van Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen – Frans Hals – ca. 1622

Een vrolijk lachend stel, dat vertrouwd dicht bij elkaar zit. Het was in die tijd ongewoon om zo samen te poseren. De vriendschap met de schilder en de feestelijke aanleiding voor het portret – het stel trouwde in april 1622 – maakten dit mogelijk. Het schilderij vertelt dan ook over liefde en trouw, met een liefdestuin rechts en een distel met de bijnaam ‘mannentrouw’ links.


7. De vrolijke drinker – 1628 / 1630

De vrolijke drinker - Frans Hals - 1628 / 1630
De vrolijke drinker – Frans Hals – 1628 / 1630

De titel dekt de lading: en schutter die een berkenmeier vasthoudt. Het schilderij laat een schutter zien die de kijker een glas wijn aanbiedt en wordt gedateerd op rond 1628-1630. Dit portret is 81 bij 66,5 centimeter groot en is in het bezit van het Rijksmuseum in Amsterdam.

De vrolijke drinker is typerend voor de portretten van Hals uit de late jaren 1620. Het zijn grove, robuuste gestalten, vitaal en expressief weergegeven in een spontane penseelvoering, waarbij de kleuren nat-in-nat werden aangebracht.


6. Jonker Ramp en zijn liefje – 1623

Jonker Ramp en zijn liefje - Frans Hals - 1623
Jonker Ramp en zijn liefje – Frans Hals – 1623

In 1623 schilderde Frans hals een portret van Jonker Ramp met zijn liefje in herberg Kraantje Lek. De herberg Kraantje Lek bestaat al 400 jaar en is te vinden in Overveen, vlak bij Haarlem aan de voet van het steile duin De Blinkert. Het schilderij hangt in het Metropolitan in New York. Overigens blijkt uit onderzoek dat het Jonker Ramp helemaal niet is, maar een andere nog onbekende notabele.


5. Groepsportret van de regentessen van het Oudemannenhuis – 1664

Groepsportret van de regentessen van het Oudemannenhuis - Frans Hals - 1664
Groepsportret van de regentessen van het Oudemannenhuis – Frans Hals – 1664

De vier regentessen die in 1664 deel uitmaakten van het bestuur van het Oudemannenhuis waren Adriaentje Schouten, Marijtje Willems, Anna van Damme en Adrianana Bredenhoff. Zij zijn, samen met de binnenmoeder, afgebeeld op het groepsportret door Frans Hals. Het schilderij op de achtergrond is misschien een voorstelling van de Barmhartige Samaritaan, een onderwerp dat de liefdadigheid van de regentessen illustreert.


4. Zigeunermeisje – 1626

Zigeunermeisje - Frans Hals - 1626
Zigeunermeisje – Frans Hals – 1626

Het zigeunermeisje dateert uit ca. 1626 en is op paneel gemaakt. Tegenwoordig hangt ze in Parijs in het Louvre en is 58 bij 52 centimeter.


3. Malle Babbe van Haerlem – 1633 / 1635

Malle Babbe van Haerlem Frans Hals - 1633 / 1635
Malle Babbe van Haerlem Frans Hals – 1633 / 1635

Het schilderij Malle Babbe van Haerlem is ook bekend onder de namen Hille Bobbe en de Heks van Haarlem. Dit werk is 78,5 × 66,2 cm en toont het borstbeeld van een oudere lachende vrouw, die aan de hoek van een tafel zit.

Met haar rechterhand houdt de vrouw de greep van een metalen bierkroes vast, die op tafel staat. Malle Babbe maakt onderdeel uit van de collectie van de Berlijnse Gemäldegalerie.

Het deksel van de kroes is geopend. Op de linkerschouder van de vrouw zit een uil. De kleding van de vrouw is eenvoudig en komt overeen met de mode rond 1630. Het gezicht is door de lach en de toegeknepen ogen in een grimas veranderd. De manier van schilderen is ongebruikelijk voor de 17e eeuw en lijkt meer op die van de impressionisten uit de 19e eeuw.

Uit onderzoek in het gemeentearchief van Haarlem blijkt dat er ook een echte Malle Babbe heeft bestaan. Dit is bevestigd door documenten van het Noord-Hollands archief. Haar naam was Barbara Claes, en ze was sinds 1646 opgenomen in het arbeidshuis omdat zij verstandelijk gehandicapt was. Waarschijnlijk leed ze aan cretinisme, een schildklierafwijking die toen leidde tot dwerggroei.

Ze stierf in 1663, maar het is onbekend hoe oud ze is geworden. De bijnaam Malle Babbe zou te danken zijn aan de verbastering van Malle Barbara of gekke Barbara.


2. De officieren van de Sint-Jorisschutterij aan hun afscheidsmaaltijd – 1616

De officieren van de Sint-Jorisschutterij aan hun afscheidsmaaltijd - Frans Hals - 1616
De officieren van de Sint-Jorisschutterij aan hun afscheidsmaaltijd – Frans Hals – 1616

Het banket van de officieren van de ‘De officieren van de Sint-Jorisschutterij aan hun afscheidsmaaltijd’ uit 1616 verwijst naar de eerste van een aantal grote schutterstukken geschilderd door Frans Hals voor de Sint-Jorisschutterij van Haarlem. Dit werk wordt vandaag beschouwd als een van de belangrijkste werekn van het Frans Hals Museum.

De hiërarchie in de schutterij blijkt uit de tafelschikking. Links aan het hoofd van de tafel zitten de kolonel en de provoost, de hoogsten in rang. In het midden zitten de drie kapiteins en aan het eind de drie luitenants. Om hen heen staan drie vaandrigs (de jongste officieren) en de doelenknecht.

Vaandrigs waren de enigen die niet af hoefden te treden na drie jaar, zij konden hun functie behouden zolang zij ongetrouwd waren. De zittende kapitein op de voorgrond is Nicolaes van der Meer.

Bron: Frans Halsmuseum


1. De lachende cavalier – 1624

De lachende cavalier - Frans Hals - 1624
De lachende cavalier – Frans Hals – 1624

Deze lachende cavalier, ook wel De Hollandse ridder toont een zelfverzekerde man uit de nieuwe burgerij in zwierige kleding. Het schilderij is in 1624 gemaakt op canvas en is 83 bij 67,3 centimeter. Het bevindt zich in de Wallace Collection te Londen.

Dit schilderij is mooi voorbeeld voor de stijl van Hals. Kunsthistoricus Ghislain Kieft noemt het werk in De schilderkunst der Lage Landen “overrompelend”.

Zwierig gekleed is de afgebeelde figuur, in rijke modieuze kledij, met een prachtig geborduurd wambuis. Hij heeft een extravagante kanten kraag en imposante manchetten. Met name de kleding van de man is met groot technisch meesterschap afgebeeld. De weergave van de delicate kant aan de mouwen en de stevige glanspunten op de geborduurde motiefjes is erg verfijnd.

Tegelijkertijd zien we elders vrijmoedige penseelstreken, bijvoorbeeld in de zwarte krabbels op de sjerp. Op de mouwen zijn een groot aantal liefdessymbolen te zien: flakkerende toortsen, liefdesknopen, harten en pijlen, bijen. Dit kan er op wijzen dat het hier een verlovingsportret betreft.


advertentie