Beroemdste beeldhouwers ter wereld – De voorlopige tien kunstenaars

0
71
Beroemdste beeldhouwers ter wereld
Beroemdste beeldhouwers ter wereld

Beroemdste beeldhouwers ter wereld

Door de geschiedenis heen zijn er beroemde beeldhouwers geweest die de tand des tijds hebben doorstaan. Zo hebben bijvoorbeeld Rodin, Michelangelo, Donatello mede de beeldhouwkunst in de geschiedenis bepaald.


Beroemdste beeldhouwers ter wereld
Beroemdste beeldhouwers ter wereld

Lees hier ->>> meer interessante artikelen over kunst op deze website…


Van de oude Grieken tot modernisten uit de 20e eeuw, hier tot zover, 10 beroemde beeldhouwers. Het is een soort tijdlijn van de ontwikkeling van de beeldhouwkunst in de westerse kunst.


Beroemdste beeldhouwers ter wereld


Praxiteles

Ci. 5e of begin 4e eeuw v.Chr.

De Atheense beeldhouwer Praxiteles is waarschijnlijk geboren eind 5e of begin 4e eeuw v.Chr. geboren. Hij is vermoedelijk vóór de komst van Alexander de Grote naar Griekenland gestorven. Alexander de Grote heeft namelijk een aantal bekende beeldhouwers werken voor zich laten maken. Praxiteles, die veruit het meeste geprezen werd om zijn werken, heeft echter nooit een beeld voor Alexander de Grote gemaakt. Praxiteles moet dus tegen die tijd wel haast dood zijn geweest of gestopt met werken. Anders zou Alexander de Grote zeker een beroep gedaan hebben op zijn talenten.

Afrodite door Praxiteles, in de Glyptothek in München
Afrodite door Praxiteles, in de Glyptothek in München

Praxiteles naam en beeldhouwwerken hebben gedurende de hele oudheid een enorme bekendheid genoten. Dit getuige de vele bewaarde tekstfragmenten waarin zijn werken worden opgehemeld. Zo zeggen zowel Plinius de Oudere als Pseudo Lucianus dat de Aphrodite van Cnidus, gemaakt door Praxiteles, het beroemdste werk uit de hele oudheid is.

Deze naamsbekendheid staat echter in schril contrast met de hoeveelheid concrete gegevens die we vandaag de dag nog over zijn leven bezitten. Zo is het zelfs gissen naar de vader van Praxiteles. Vermoedelijk was de vrij bekende beeldhouwer Kephisodotos zijn leermeester en vader. Men vermoedt dit omdat Praxiteles zijn zonen Timarchos en Kephisodotos genoemd heeft. Deze laatste had volgens Plinius het talent van zijn vader geërfd. Bovendien hadden de Grieken de gewoonte om de kinderen te vernoemen naar hun grootvader. Daarnaast weten we dat Praxiteles en zijn vermoedelijke vader tezelfdertijd in Megalopolis gewerkt hebben. Dit alles wijst erop dat de vermoedens juist zijn, maar echt bewijzen doen ze het niet.

Apollo Sauroctonos in het Louvre

Liefde voor Eros, Apollo, Artemis, Aphrodite, Hermes, Dionysos en Saters

In tegenstelling tot de grote beeldhouwers van de 5e eeuw v.Chr., zoals Phidias, beeldt Praxiteles de goden niet meer uit in al hun verhevenheid. Het is niet zijn bedoeling om de almacht van de goden en de onmacht van mens tegen de grillen van deze goden te benadrukken.

Praxiteles tracht juist hun aardse, menselijke kant te benadrukken door hen met gevoelens, die als typisch menselijk beschouwd worden, af te beelden. Hun bovenaardse schoonheid zorgt er echter voor dat je niet kan twijfelen aan het feit dat het goden zijn. Zijn geliefde onderwerpen waren Eros, Apollo, Artemis, Aphrodite, Hermes, Dionysos en Saters. Deze beeldde hij telkens af als beeldschone jongelingen of als mooie jonge vrouwen.

Beeldhouwwerken van Praxiteles

De antieke auteurs schrijven meer dan 50 werken toe aan Praxiteles. Deze beelden waren ofwel van brons ofwel van marmer. Plinius vermeldt wel dat hij zijn roem vooral te danken had aan zijn marmeren beelden. Toch weet hij 14 namen op te sommen van bronzen werken van Praxiteles die hij zelf mooi vindt. Of hij echt zoveel werken heeft gemaakt, kunnen we echter niet meer nagaan daar er erg veel werken verloren gegaan zijn. De meeste die we vandaag de dag nog kennen, zijn tot ons gekomen via Romeinse kopieën.


Donatello

(Florence, 1386 – aldaar, 13 december 1466)

Portret van Donatello uit de 16e eeuw
Portret van Donatello uit de 16e eeuw

Donatello is één van de grootste beeldhouwers in Florence voor Michelangelo en de favoriet van de Medici-familie. Hij is eveneens de uitvinder van de dramatische stijl gebaseerd op het christelijke pathos en de klassieke Romeinse vormen.

Tot ongeveer 1420 maakte Donatello vooral staande figuren in marmer, daarna vooral sculpturen in brons. Van 1443 tot 1453 was Donatello in Padua waar hij het ruiterstandbeeld van Gattamelata maakt. Dit is het eerste belangrijke bronzen ruiterstandbeeld sinds de Oudheid. Het beeld is gebaseerd op het ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius uit 176 na Christus.

Gattamelata - Donatello
Gattamelata – Donatello

Donatello was erg goed in het weergeven van menselijke emoties. Dit is goed te zien is in het houten beeld van Maria Magdalena, te bezichtigen in het Museo dell’Opera del Duomo.

Maria Magdalena -Donatello (1453-1455)
Maria Magdalena -Donatello (1453-1455)

Donatello ligt begraven in de crypte van de Basilica San Lorenzo in Florence.


Michelangelo

(Caprese, 6 maart 1475 – Rome, 18 februari 1564)

Michelangelo
Michelangelo

De man, Michelangelo, is één van de belangrijkste kunstenaars uit de Italiaanse renaissance. Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, beter bekend onder alleen zijn voornaam Michelangelo was een Italiaans kunstschilder, beeldhouwer, architect en dichter.

Pietà, 1499, Sint Pieter, Rome, hoogte 174 cm - Michelangelo
Pietà, 1499, Sint Pieter, Rome, hoogte 174 cm – Michelangelo

Liefde was zeer belangrijk in het oeuvre en leven van Michelangelo. Zijn werken belichaamt de liefde voor de goddelijke schepping, zowel in het marmer, de schilderkunst als in de mannelijke schoonheid.

David (1504) - Michelangelo
David (1504) – Michelangelo

In het strenge Vaticaan waren vele van zijn werken controversieel, ze zouden soms te expliciet geweest zijn. De David groeide uit tot een symbool van de westerse beeldhouwkunst. Adam en David zijn de goddelijke volmaakte schepping en getuigen van Michelangelo’s aanbidding voor het mannelijke lichaam.


Beroemdste beeldhouwers ter wereld


Gian Lorenzo Bernini

(Napels, 7 december 1598 – Rome, 28 november 1680)

Gian Lorenzo Bernini
Gian Lorenzo Bernini

Bernini was een Italiaanse architect en beeldhouwer uit de barokperiode. Sterker dan enig kunstenaar voor hem had gekund, hield hij de kunst van zijn tijd in zijn greep. Bernini had het vermogen om architectuur en beeldhouwkunst op een expressieve manier met elkaar te verenigen.

Al op 16-jarige leeftijd maakt Bernini een groot beeldhouwwerk, namelijk een beeld van de heilige Laurentius, die gemarteld werd op een rooster.

De heilige Laurentius (1614) - Bernini
De heilige Laurentius (1614) – Bernini

In zijn latere werk is Bernini meer beïnvloed door de hellenistische antieken en door de schilderingen van Annibale Carracci. Bij deze latere beelden is te zien hoe Bernini zijn beelden steeds levendiger en realistischer maakt. Bernini toont zich een meester in het uitdrukken van emoties in het marmer. De beelden die hij maakte zijn dan ook zeer expressief. De katholieke kerk, die zich op dat moment midden in de contrareformatie bevindt, maakte dankbaar gebruik van Bernini’s talent door hem vele verschillende opdrachten te geven.

Apollo en Daphne - Galleria Borghese in Rome - Bernini
Apollo en Daphne van Bernini in de Galleria Borghese, Rome – Bernini

Vanaf 1629 begint Bernini steeds meer gebruik te maken van de dramatische effecten van draperieën in zijn beeldhouwwerken. Hij ontwikkelt een heel nieuw type bustebeelden, waarbij de buste als het ware gedragen wordt door een wapperende draperie.

Buste van Lodewijk XIV in het Kasteel van Versailles - Bernini
Buste van Lodewijk XIV in het Kasteel van Versailles – Bernini

Auguste Rodin

(Parijs, 12 november 1840 – Meudon, 17 november 1917)

Auguste Rodin
Auguste Rodin

Rodin was een Frans impressionistisch beeldhouwer. Hij gebruik de natuur om zijn werk er levendig uit te laten zien. Zijn werk valt op door het onregelmatige oppervlak, waarop de lichtval schitteringen veroorzaakt. Deze schitteringen geven het beeld beweeglijkheid.

De Denker (1881) - Rodin
De Denker (1881) – Rodin

Dit effect was niet waar hij naar streefde. Met deze manier van tentoonstellen probeerde Rodin de stappen van de sculptuur te laten zien. Zoals de schilders hun werk opbouwden uit kleur- en lichtvlekken, zo bouwde Rodin zijn beelden uit klei en brons. Door het zichtbaar worden van het maakproces, wist Rodin het tijdelijke aspect in zijn werk naar voren te laten komen.

Femme accroupie (1882) - Rodin
Femme accroupie (1882) – Rodin

Nog een kenmerk van het impressionisme in de beeldhouwkunst is de opvatting dat de kunst autonoom is, de vorm en bedoeling zijn een eenheid en de kijker kan zien hoe het werk gemaakt is. Daardoor lijkt het soms zo dat het kunstwerk niet af is.


Constantin Brâncuși

(Hobița, 19 februari 1876 – Parijs, 16 maart 1957)

Constantin Brâncuși, 1922. Foto: Edward Steichen
Constantin Brâncuși, 1922. Foto: Edward Steichen

Brâncuși was een Roemeens-Frans beeldhouwer. Op 18-jarige leeftijd gaat hij naar de School voor Kunst en Beroepen in Craiova. Daar leeri hij houtsculpturen maken. Zijn talent en artistieke kwaliteiten worden al vlug opgemerkt. In 1904 arriveert Brâncuși in Parijs en studeert daar vanaf 1905 aan het beeldhouwkunstatelier van Antonin Mercié aan de École des Beaux Arts. Hij leert in 1907 de beeldhouwer August Rodin kennen, die op dat moment al bekend was in binnen- en buitenland.

Portret van mademoiselle Pogany (1912) - Brâncuși
Portret van mademoiselle Pogany (1912) – Brâncuși

Brâncuși heeft niet alleen aandacht voor de natuur, maar ook voor de karakteristieke vormen van de Roemeense boerencultuur. Dit drukt hij uit de in geometrische vormen uitgevoerde zuilen en deurposten, de schroeven en balken van landelijke wijnpersen, handmolens en gegroefde molenstenen. Deze voorwerpen, die hij soms onveranderd gebruikte, zoals in sommige sokkels, zijn niet zijn enige inspiratiebron. De invloed van de Afrikaanse sculptuur en de gepolijste, regelmatige vormen van de machine hebben hem ook bekoord.

Vis (1926) Londen, Tate Modern - Brâncuși
Vis (1926) Tate Modern – Londen – Brâncuși

Een tweede kenmerk van Brâncuși’s kunst is het gevoel dat hij bezit voor zijn materialen, geërfd van de cultuur van zijn afkomst. In tegenstelling tot de op dat moment gangbare gewoonte om werklieden in dienst te nemen voor het snijden van het materiaal, werkt Brâncuși vanaf 1910 zelf met het materiaal.


Alberto Giacometti

(Borgonovo, 10 oktober 1901 – Chur, 11 januari 1966)

Alberto-Giacometti, ets door Jan Hladík, 2002
Alberto-Giacometti, ets door Jan Hladík, 2002

Giacometti was een Zwitserse beeldhouwer en schilder. Vanaf 1922 woont en werkte hij in Parijs, in de wijk Montparnasse. Hij volgt lessen bij Émile-Antoine Bourdelle aan de Académie de la Grande Chaumière. Giacometti ondergaat de invloed van Henri Laurens, die hij in zijn atelier ontmoette, Jacques Lipchitz en Constantin Brâncuşi. Hij ontdekt in die periode zowel de Afrikaanse kunst, in het Musée de l’Homme, als het surrealisme. Door al deze invloeden besloot hij af te zien van beeldhouwen naar model en de werkelijkheid los te laten.

Hangende bol - Alberto Giacometti
Hangende bol – Alberto Giacometti

In de periode 1930 tot 1932 ontmoet Giacometti Louis Aragon, André Breton en Salvador Dali. Hij sluit zich aan bij de surrealisten en deed mee met hun activiteiten en exposities. Met zijn werk Hangende bol neemt hij deel aan een tentoonstelling van Jean Arp en Joan Miró bij Galerie Pierre Loeb. Vele exposities met de surrealisten volgen in Europa en de Verenigde Staten.

Kat (1954) Metropolitan Museum of Art - Alberto Giacometti
Kat (1954) Metropolitan Museum of Art – Alberto Giacometti

Hij overlijdt in 1966 aan de gevolgen van een hartziekte en chronische bronchitis.


Beroemdste beeldhouwers ter wereld


Henry Moore

(Castleford, 30 juli 1898 – Much Hadham, 31 augustus 1986)

Henry Moore (1975)
Henry Moore (1975)

Moore was een Engelse beeldhouwer en is bij het grote publiek met name bekend door zijn grote abstracte bronzen en marmeren sculpturen. Hij speelt een belangrijke rol bij het introduceren van een nieuwe vorm van modernisme in het Verenigd Koninkrijk. Zijn figuren zijn meestal abstracties van het menselijk lichaam. Veel van zijn beste werken vallen in de categorie: ‘moeder en kind’ of ‘achteroverleunende figuren’, behalve een korte fase in de jaren 50 toen hij zich toelegde op het uitbeelden van groepen personen.

Reliëf West Wind (1928 –1729) - Henri Moore
Reliëf West Wind (1928 –1729) – Henri Moore

De vroege figuren zijn op een conventionele manier doorboord, er werd ruimte gecreëerd tussen of in de ledematen van het lichaam. De latere, meer abstracte figuren zijn vaak direct doorboord met ruimtes door de figuur heen. Hiermee verkende en veranderde Moore de concave (hol) en convexe (bol-)vormen van de figuur.

Reclining Figure (1951) - Henri Moore
Reclining Figure (1951) – Henri Moore

Sol Lewitt

(Hartford (Connecticut), 9 september 1928 – New York, 8 april 2007)

Sol LeWitt
Sol LeWitt

LeWitt was een Amerikaans beeldhouwer, schilder en tekenaar. Zijn werk wordt is gelinkt aan diverse stromingen in de moderne kunst, zoals conceptuele kunst en minimal art. De betekenis in zijn werk ligt meer in de ideeën dan in de materiële uitwerking ervan. Of anders gezegd: de uitvoering was minder belangrijk dan het concept.

Tower (1984) - Figge Art Museum, Davenport, Iowa - Sol LeWitt
Tower (1984) – Figge Art Museum, Davenport, Iowa – Sol LeWitt

De ruimtelijke constructies tonen veelvuldig de ribbenstructuur van witgeschilderde kubussen of delen daarvan. Dit in gevarieerde reeksen en gerangschikt volgens bepaalde modules. De systematiek, gebaseerd op beslissingen over onder meer vorm, structuur, ordening en maat, ligt steeds vast in concepten die het uitgangspunt vormen voor al zijn het werk.

Four-Sided Pyramid (1999) - National Gallery of Art - Sol LeWitt
Four-Sided Pyramid (1999) – National Gallery of Art – Sol LeWitt

Louise Bourgeois

(Parijs, 25 december 1911 – New York, 31 mei 2010)

Louise Bourgeois
Louise Bourgeois

Bourgeois was een Frans-Amerikaanse kunstenares en beeldhouwster. Zij gaat exposeren vanaf 1947 met sculpturen en houten figuren. Een van de bekendere werken uit die vroege periode is The Winged Figure (1948).

The Winged Figure (1948) - Louise Bourgeois
The Winged Figure (1948) – Louise Bourgeois

Ondanks haar vroege succes (een van haar werken werd aangekocht door het Museum of Modern Art), werd Bourgeois gedurende de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw door de kunstmarkt min of meer genegeerd. Pas in de zeventiger jaren, na de dood van zowel haar echtgenoot als haar vader, werd ze een succesvolle kunstenaar.

Maman - Louise Bourgeois
Maman – Louise Bourgeois