Beroemdste schilderijen van Modigliani

Beroemdste schilderijen van Modigliani
Beroemdste schilderijen van Modigliani

Beroemdste schilderijen van Modigliani

Amedeo Clemente Modigliani

(Livorno, 12 juli 1884 – Parijs, 24 januari 1920)

Modigliani is een Italiaans kunstschilder en beeldhouwer. Hij overlijdt in armoede na een bewogen leven en een bijzonder korte carrière. Hij behoort vandaag tot de populairste kunstenaars van de 20e eeuw.

Jeugd

Zijn vader is kort voor de geboorte van Amedeo failliet gegaan. Zijn moeder tracht het gezin recht te houden door vertaalwerk en als privélerares in het Frans en het Engels. Amedeo groeit op in armoede maar anderzijds in een gecultiveerd milieu. Zijn grootvader, Isaac Garsin, neemt de jongen regelmatig mee naar kunsttentoonstellingen en legde zo waarschijnlijk de basis voor de latere interesse in kunst van Amedeo.

Vanaf augustus 1898 volgt Amedeo tekenlessen bij de schilder Guglielmo Micheli (1866-1926). In december van dat jaar krijgt hij van zijn moeder toestemming om het Gymnasium te beëindigen en zich volledig op zijn tekenlessen toe te leggen.

In 1906 verhuist Modigliani naar Parijs, dat toen het brandpunt van de avant-garde was. Hij leert er Picasso, Kees van Dongen en later Juan Gris kennen.

Modigliani leidt een leven dat is gekenmerkt door ziekte, armoede, alcohol en drugs. Vanaf 1915/16 heeft hij eigen zijn stijl gevonden. Hij schildert door kubisme beïnvloedde portretten met lange nekken, verschoven ogen en lijven in extreme houdingen. Op 25 januari 1920 overlijdt Modigliani, één dag voor zijn vrouw overlijd.


Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Beroemdste schilderijen van Modigliani


Beroemdste schilderijen van Modigliani
Beroemdste schilderijen van Modigliani

L’Ebrea / De jodin (1908) – Modigliani

Re Cove Hakone Museum, Kanagawa

L'Ebrea / De jodin (1908) - Modigliani
L’Ebrea / De jodin (1908) – Modigliani

De jodin was het eerste schilderij dat Modigliani verkocht nadat hij zich in 1906 in Parijs had gevestigd. Het is gekocht door zijn vriend en beschermheer, Paul Alexandre. Hij was zo onder de indruk was van het werk dat hij het door Modigliani liet schilderen op de achtergrond van drie extra portretten in opdracht.

Ze heeft een wat gekunstelde uitdrukking. Deze contrasteert de grimmige witheid van het gezicht met haar donkere kleding. Hierdoor krijgt de compositie een innerlijke spanning en lijken er sterke emoties onder het oppervlak te liggen. De melancholische tonen van het schilderij nodigen uit tot vergelijking met het werk van Picasso’s Blauwe Periode. Het schilderij is ook een van de weinige werken met een Joods thema van Modigliani. Zelf is hij van Sefardisch-Joodse afkomst en hij kwam openlijk uit voor zijn joodse identiteit.


Testa / Hoofd (c. 1910-12) – Modigliani

Privé collectie

Testa / Hoofd (c. 1910-12) - Modigliani
Testa / Hoofd (c. 1910-12) – Modigliani

De beelden van Modigliani zijn geïnspireerd op het marmeren werk van Constantin Brâncuși. Modigliani maakte zijn sculpturen vaak in het zachtere en goedkopere kalksteen, zoals dit werk.

De sierlijke contouren laten de invloed van Brancusi zien. De langgerekte verhoudingen, met name de zwaanachtige nek, doen denken aan oude Egyptische bustes.

Testa of hoofd behoort tot de duurste kunstwerken ooit verkocht. In 2010 kocht een anonieme bieder het stuk voor € 43,2 miljoen bij Christie’s in Parijs. De verkoop was een record op een Franse veiling.


Ritratto di Picasso / Portret van Picasso (1915) – Modigliani

Privé collectie

Ritratto di Picasso / Portret van Picasso (1915) - Modigliani
Ritratto di Picasso / Portret van Picasso (1915) – Modigliani

Hoewel hij onzeker is over zijn eigen werk, heeft Modigliani gemengde gevoelens over Picasso. Modigliani is jaloers op het succes van Picasso. Ook voelt hij zich ook aangetrokken tot de charismatische persoonlijkheid en Picasso’s artistieke talent.

Deze gevoelens komen naar voren in dit portret. De ambivalentie wordt gesuggereerd in het tweekleurige gezicht. Dit terwijl de algehele gebaren, ongelijkmatige toepassing van verf op innerlijke conflicten duidt.De ronde gelaats- en gezichtskenmerken lijken dan weer op Zuidoost-Aziatische afbeeldingen van Boeddha. Daarmee laat Modigliani zijn respect zien voor Picasso’s wijsheid en ervaring. Dit staat ook letterlijk rechtsonder op het schilderij met het Franse woord savoir (‘weten’).


Jacques Lipchitz e sua moglie Bertha / Jacques en Berthe Lipchitz (1916) – Modigliani

The Art Institute of Chicago

Jacques Lipchitz e sua moglie Bertha / Jacques en Berthe Lipchitz (1916) - Modigliani
Jacques Lipchitz e sua moglie Bertha / Jacques en Berthe Lipchitz (1916) – Modigliani

Dit is een dubbelportret van Jacques Lipchitz en zijn vrouw, Berthe. Het illustreert het talent van Modigliani om het innerlijke leven van zijn onderwerp op te wekken.

Zijn gestileerde manier van schilderen vertoont twee maskerachtige gezichten. Toch onthullen ze subtiele aanwijzingen over hun persoonlijkheid.

Berthe heeft een open, vriendelijk gezicht, overgebracht door de helderheid van de verf en naar beneden gekeerde ogen. Jacques, met zijn kleine, samengedrukte gelaatstrekken naar binnen hellend, lijkt berekenend en achterdochtig.

Jacques Lipchitz is een vriend Modigliani en betaalde voor het werk. Hij drong wel aan op verdere veranderingen na voltooiing.


In piedi nudo con cenmise / Staande naakt met hemd(1917) – Modigliani

Privé collectie

In piedi nudo con cenmise / Staande naakt met hemd(1917) - Modigliani
In piedi nudo con cenmise / Staande naakt met hemd(1917) – Modigliani

Modigliani’s naakten zijn vaak afbeeldingen van pure sensualiteit. Ze verwijzen naar de traditionele omgang met dit thema, maar zonder de mythologische context van hun artistieke voorlopers.

Dit werk suggereert bijvoorbeeld Sandro Botticelli’s Geboorte van Venus.

Terwijl bij Botticelli’s de dame geslachtsdelen bedekt met haar lokken en kalme lach, vestigt Modigliani de aandacht op dit gebied met haar gevallen hemd en confronteert de kijker met een lichte grijns.

Dergelijke kenmerken van zo’n Modigliani-schilderij hebben waarschijnlijk bijgedragen aan de opschudding die hij veroorzaakt. Dit door de legendarische tentoonstelling van de kunstenaar in de galerie van Berthe Weill in 1917.


Ritratto di Jeanne Hébuterne / Portret van Jeanne Hebuterne (1918) – Modigliani

Privé collectie

Ritratto di Jeanne Hébuterne / Portret van Jeanne Hebuterne (1918)
Ritratto di Jeanne Hébuterne / Portret van Jeanne Hebuterne (1918)

Als Modigliani een relatie begint met de negentienjarige Jeanne Hebuterne, hopen zijn vrienden dat de serieuze jonge vrouw Modigliani zou inspireren om zijn excessen te beteugelen.

Hebuterne houdt echter blind van Modigliani en stelt geen eisen. De portretten van zijn jonge geliefde geven zijn hernieuwde gevoel van vrede en sereniteit weer.


Nudo disteso / Liggend naakt (1917) – Amedeo Modigliani

Liggend naakt / Nudo disteso (1917) - Amedeo Modigliani
Liggend naakt / Nudo disteso (1917) – Amedeo Modigliani

Het schilderij is in 1917 in olieverf op doek geschilderd. Het is één was een van Modigliani’s beroemde serie naakten. Het werk bevindt zich in de collectie van het Metropolitan Museum of Art.


Nudo seduto su un divano / Naakt zittend op een sofa (1917) – Amedeo Modigliani

Nudo seduto su un divano / Naakt zittend op een sofa (1917) - Amedeo Modigliani
Nudo seduto su un divano / Naakt zittend op een sofa (1917) – Amedeo Modigliani

Techniek: Olieverf op doek
Afmetingen: 100 × 65 cm
Privécollectie

In 2017 maakte Nudo seduto su un divano, samen met een reeks andere van zijn naakten, deel uit van een door Modigliani’s kunsthandelaar georganiseerde expositie getiteld ‘Nu’.

Het schilderij is onderdeel van een privécollectie. Er is in 2010 68,9 miljoen Amerikaanse dollar voor betaald bij veilinghuis Sotheby’s. Sotheby’s. Er gaat hoe dan ook een grote zinnelijkheid uit van het schilderij. De lichamelijkheid staat centraal, maar tegelijkertijd weet Modigliani er door zijn sculpturale uitwerking iets ideëels aan mee te geven.


Zigeunervrouw met baby / Zingara con bambino (2019) – Amedeo Modigliani

Zigeunervrouw met baby / Zingara con bambino (2019) - Amedeo Modigliani
Zigeunervrouw met baby / Zingara con bambino (2019) – Amedeo Modigliani

Het schilderij Zigeunervrouw met baby bevat diepe en onderliggende gedachten. Het ovale gezicht als een masker drukt ofwel onbeduidendheid ofwel een opmerkzame beschrijving uit. De langwerpige vormen van het lichaam, voornamelijk benadrukt op de nek, zijn een afbeelding van maniëristen aan het einde van de 16e eeuw. De kronkelende lijnen die door de kleding heen dansen, rond de borst van de vrouw en samen met het gezicht komen naar voren in het idee van een Sienese kunstenaar uit de 14e eeuw.


Jeanne Hébuterne au grand chapeau / Jeanne Hébuterne met grote hoed – Seated (1918) – Amedeo Modigliani

Jeanne Hébuterne au grand chapeau / Jeanne Hébuterne met grote hoed - Seated (1918) - Amedeo Modigliani
Jeanne Hébuterne au grand chapeau / Jeanne Hébuterne met grote hoed – Seated (1918) – Amedeo Modigliani

Techniek: Olieverf op doek
Afmetingen: 54 × 37,5 cm
Privécollectie

Jeanne Hébuterne (Meaux, 6 april 1898 – Parijs, 26 januari 1920) was een Frans kunstschilderes en model. Ze werd vooral bekend door de vele portretten die haar geliefde Amedeo Modigliani van haar maakte.


Beroemdste werken van Amedeo Modigliani


Donna dagli occhi azzurri / Vrouw met blauwe ogen (1918) – Amedeo Modigliani

Donna dagli occhi azzurri / Vrouw met blauwe ogen (1918) - Amedeo Modigliani
Donna dagli occhi azzurri / Vrouw met blauwe ogen (1918) – Amedeo Modigliani

Techniek: Olieverf op doek
Afmetingen: 81 ×54 cm
Te vinden in: Musée d’Art Moderne de la Ville, Parijs

Het model van dit schilderij is onbekend. Ze poseert op een achtergrond die bestaat uit verschillende tinten tussen grijs en blauw die het volume van de lijst achter haar bepalen. Het uiterlijk van het meisje doet echter denken aan Jeanne Hébuterne, met name door het blauw van de ogen en het bruine haar.


Ritratto di Jean Cocteau / Jean Cocteau (1916) – Amedeo Modigliani

Ritratto di Jean Cocteau / Jean Cocteau (1916) - Amedeo Modigliani
Ritratto di Jean Cocteau / Jean Cocteau (1916) – Amedeo Modigliani

Alice (c.1918) – Amedeo Modigliani

Alice (c.1918) - Amedeo Modigliani
Alice (c.1918) – Amedeo Modigliani

Techniek: olieverf op doek
Afmetingen: 78,5 x 39 cm
Te vinden in: State Museum of Art, Kopenhagen

Modigliani maakte veel schilderijen met afbeeldingen van kinderen. Alice is een portret van een meisje in een blauwe jurk met een gouden kruis om haar nek. Ze kijkt de toeschouwer recht aan met haar amandelvormige ogen.


Beroemdste werken van Amedeo Modigliani


Portrait de Lunia Czechowska / Portret van Lunia Czechowska (1919) – Amedeo Modigliani

Portrait de Lunia Czechowska / Portret van Lunia Czechowska (1919) - Amedeo Modigliani
Portrait de Lunia Czechowska / Portret van Lunia Czechowska (1919) – Amedeo Modigliani

Techniek: Olieverf op doek
Afmetingen: 65,4 × 50,5 cm
Te vinden in: Fujikawa Galerij, Osaka

De Poolse Lunia Czechowska (1895 – na 1970) en haar man Cazimir behoorden tot de vriendenkring van kunsthandelaar Léopold Zborowski (1889-1932). Hij is de mecenas en vriend van Modigliani. Tussen Modigliani, Hébuterne en Czechowska zou uiteindelijk een merkwaardige driehoeksrelatie ontstaan. De beide vrouwen konden het op zich bijzonder goed met elkaar vinden en werden vriendinnen. Modigliani op zijn beurt, voelde zich altijd sterk aangetrokken tot de getrouwde Czechowska.

Modigliani beeldt Czechowska af op een ogenschijnlijk koele, afstandelijke wijze, alsof het een dodenmasker betreft. Tegelijkertijd ademt het werk echter grote gratie en een sterke sensualiteit uit. ‘Wat ik zoek’, zo schreef hij in een schetsboek: ‘is niet het werkelijke, ook niet het onwerkelijke, maar het onbewuste, het mysterie van het overgeërfde instinct’. Zijn intieme band met Czechowska is doorheen de koele uitwerking intens voelbaar.


Ritratto di Lunia Czechowska con ventaglio / Portret van Lunia Czechowska met waaier (1919) – Amedeo Modigliani

Ritratto di Lunia Czechowska con ventaglio / Portret van Lunia Czechowska met waaier (1919) - Amedeo Modigliani
Ritratto di Lunia Czechowska con ventaglio / Portret van Lunia Czechowska met waaier (1919) – Amedeo Modigliani

Nudo seduto / Zittend naakt(1917) – Amedeo Modigliani

Nudo seduto / Ziitend naakt(1917) - Amedeo Modigliani
Nudo seduto / Ziitend naakt(1917) – Amedeo Modigliani

Techniek: olieverf op doek
Afmetingen: (dagmaat) 114,5 × 71,5 cm / (volledig) 116 × 73 cm
Museum: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Antwerpen

Het menselijke lichaam vormt het centrale onderwerp van Modigliani’s oeuvre. Hij ging dan ook steeds op zoek naar de ‘ideale vrouw’, in de vorm van het perfecte naakt. Zij moest als een ‘pilier de la tendresse’ de ‘temple de la beauté’ ondersteunen. Modigliani liet zich in zijn ideologie van het naakt vaak inspireren door symbolistische teksten van bijvoorbeeld Baudelaire, La Beauté. Zijn moeder, Eugenia Garsin, een ver familielid van Spinoza, had hem in de symbolische literatuur ingewijd.

Hij voerde talloze vorm- en kleurexperimenten op zijn figuren uit, die steeds primeerden op de psychologische diepgang. Voor zijn experimenten baseerde hij zich voornamelijk op de Afrikaanse plastiek en de Italiaanse kunst van het trecento.

Steeds terugkerende elementen in Modigiliani’s werk zijn sierlijke lijnen. Dit zijn gestileerde, ovale gezichten; lange, elegante halzen en ogen, allen gereduceerd tot contouren. De aandacht voor precieze contouren komt niet uit het niets. Ze was reeds aanwezig in werken van Henri de Toulouse-Lautrec en Pablo Picasso in diens blauwe periode.