Beroemdste schilderijen van Modigliani

0
165
Beroemdste schilderijen van Modigliani
Beroemdste schilderijen van Modigliani

Beroemdste schilderijen van Modigliani

Amedeo Clemente Modigliani

(Livorno, 12 juli 1884 – Parijs, 24 januari 1920)

Modigliani is een Italiaans kunstschilder en beeldhouwer. Hij overlijdt in armoede na een bewogen leven en een bijzonder korte carrière. Hij behoort vandaag tot de populairste kunstenaars van de 20e eeuw.

Jeugd

Zijn vader is kort voor de geboorte van Amedeo failliet gegaan. Zijn moeder tracht het gezin recht te houden door vertaalwerk en als privélerares in het Frans en het Engels. Amedeo groeit op in armoede maar anderzijds in een gecultiveerd milieu. Zijn grootvader, Isaac Garsin, neemt de jongen regelmatig mee naar kunsttentoonstellingen en legde zo waarschijnlijk de basis voor de latere interesse in kunst van Amedeo.

Vanaf augustus 1898 volgt Amedeo tekenlessen bij de schilder Guglielmo Micheli (1866-1926). In december van dat jaar krijgt hij van zijn moeder toestemming om het Gymnasium te beëindigen en zich volledig op zijn tekenlessen toe te leggen.

In 1906 verhuist Modigliani naar Parijs, dat toen het brandpunt van de avant-garde was. Hij leert er Picasso, Kees van Dongen en later Juan Gris kennen.

Modigliani leidt een leven dat is gekenmerkt door ziekte, armoede, alcohol en drugs. Vanaf 1915/16 heeft hij eigen zijn stijl gevonden. Hij schildert door kubisme beïnvloedde portretten met lange nekken, verschoven ogen en lijven in extreme houdingen. Op 25 januari 1920 overlijdt Modigliani, één dag voor zijn vrouw overlijd.


Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Beroemdste schilderijen van Modigliani


Beroemdste schilderijen van Modigliani
Beroemdste schilderijen van Modigliani

L’Ebrea / De jodin (1908) – Modigliani

Re Cove Hakone Museum, Kanagawa

L'Ebrea / De jodin (1908) - Modigliani
L’Ebrea / De jodin (1908) – Modigliani

De jodin was het eerste schilderij dat Modigliani verkocht nadat hij zich in 1906 in Parijs had gevestigd. Het is gekocht door zijn vriend en beschermheer, Paul Alexandre. Hij was zo onder de indruk was van het werk dat hij het door Modigliani liet schilderen op de achtergrond van drie extra portretten in opdracht.

Ze heeft een wat gekunstelde uitdrukking. Deze contrasteert de grimmige witheid van het gezicht met haar donkere kleding. Hierdoor krijgt de compositie een innerlijke spanning en lijken er sterke emoties onder het oppervlak te liggen. De melancholische tonen van het schilderij nodigen uit tot vergelijking met het werk van Picasso’s Blauwe Periode. Het schilderij is ook een van de weinige werken met een Joods thema van Modigliani. Zelf is hij van Sefardisch-Joodse afkomst en hij kwam openlijk uit voor zijn joodse identiteit.


Testa / Hoofd (c. 1910-12) – Modigliani

Privé collectie

Testa / Hoofd (c. 1910-12) - Modigliani
Testa / Hoofd (c. 1910-12) – Modigliani

De beelden van Modigliani zijn geïnspireerd op het marmeren werk van Constantin Brâncuși. Modigliani maakte zijn sculpturen vaak in het zachtere en goedkopere kalksteen, zoals dit werk.

De sierlijke contouren laten de invloed van Brancusi zien. De langgerekte verhoudingen, met name de zwaanachtige nek, doen denken aan oude Egyptische bustes.

Testa of hoofd behoort tot de duurste kunstwerken ooit verkocht. In 2010 kocht een anonieme bieder het stuk voor € 43,2 miljoen bij Christie’s in Parijs. De verkoop was een record op een Franse veiling.


Ritratto di Picasso / Portret van Picasso (1915) – Modigliani

Privé collectie

Ritratto di Picasso / Portret van Picasso (1915) - Modigliani
Ritratto di Picasso / Portret van Picasso (1915) – Modigliani

Hoewel hij onzeker is over zijn eigen werk, heeft Modigliani gemengde gevoelens over Picasso. Modigliani is jaloers op het succes van Picasso. Ook voelt hij zich ook aangetrokken tot de charismatische persoonlijkheid en Picasso’s artistieke talent.

Deze gevoelens komen naar voren in dit portret. De ambivalentie wordt gesuggereerd in het tweekleurige gezicht. Dit terwijl de algehele gebaren, ongelijkmatige toepassing van verf op innerlijke conflicten duidt.De ronde gelaats- en gezichtskenmerken lijken dan weer op Zuidoost-Aziatische afbeeldingen van Boeddha. Daarmee laat Modigliani zijn respect zien voor Picasso’s wijsheid en ervaring. Dit staat ook letterlijk rechtsonder op het schilderij met het Franse woord savoir (‘weten’).


Jacques Lipchitz e sua moglie Bertha / Jacques en Berthe Lipchitz (1916) – Modigliani

The Art Institute of Chicago

Jacques Lipchitz e sua moglie Bertha / Jacques en Berthe Lipchitz (1916) - Modigliani
Jacques Lipchitz e sua moglie Bertha / Jacques en Berthe Lipchitz (1916) – Modigliani

Dit is een dubbelportret van Jacques Lipchitz en zijn vrouw, Berthe. Het illustreert het talent van Modigliani om het innerlijke leven van zijn onderwerp op te wekken.

Zijn gestileerde manier van schilderen vertoont twee maskerachtige gezichten. Toch onthullen ze subtiele aanwijzingen over hun persoonlijkheid.

Berthe heeft een open, vriendelijk gezicht, overgebracht door de helderheid van de verf en naar beneden gekeerde ogen. Jacques, met zijn kleine, samengedrukte gelaatstrekken naar binnen hellend, lijkt berekenend en achterdochtig.

Jacques Lipchitz is een vriend Modigliani en betaalde voor het werk. Hij drong wel aan op verdere veranderingen na voltooiing.


In piedi nudo con cenmise / Staande naakt met hemd(1917) – Modigliani

Privé collectie

In piedi nudo con cenmise / Staande naakt met hemd(1917) - Modigliani
In piedi nudo con cenmise / Staande naakt met hemd(1917) – Modigliani

Modigliani’s naakten zijn vaak afbeeldingen van pure sensualiteit. Ze verwijzen naar de traditionele omgang met dit thema, maar zonder de mythologische context van hun artistieke voorlopers.

Dit werk suggereert bijvoorbeeld Sandro Botticelli’s Geboorte van Venus.

Terwijl bij Botticelli’s de dame geslachtsdelen bedekt met haar lokken en kalme lach, vestigt Modigliani de aandacht op dit gebied met haar gevallen hemd en confronteert de kijker met een lichte grijns.

Dergelijke kenmerken van zo’n Modigliani-schilderij hebben waarschijnlijk bijgedragen aan de opschudding die hij veroorzaakt. Dit door de legendarische tentoonstelling van de kunstenaar in de galerie van Berthe Weill in 1917.


Ritratto di Jeanne Hébuterne / Portret van Jeanne Hebuterne (1918) – Modigliani

Privé collectie

Ritratto di Jeanne Hébuterne / Portret van Jeanne Hebuterne (1918)
Ritratto di Jeanne Hébuterne / Portret van Jeanne Hebuterne (1918)

Als Modigliani een relatie begint met de negentienjarige Jeanne Hebuterne, hopen zijn vrienden dat de serieuze jonge vrouw Modigliani zou inspireren om zijn excessen te beteugelen.

Hebuterne houdt echter blind van Modigliani en stelt geen eisen. De portretten van zijn jonge geliefde geven zijn hernieuwde gevoel van vrede en sereniteit weer.