Fit worden in vier minuten per dag? Wetenschap zegt dat het kan!

Als je gezond en lang wil leven moet je lichaam in goede conditie zijn. Ons Voedingscentrum zegt dat je daarvoor iedere week 150 minuten ‘gematigd intensief’ moet bewegen. Volgens de World Health Organisation is 75 minuten intensief bewegen ook prima. Nu blijkt dat fitheid niet zoveel tijd hoeft te kosten. Met slecht vier minuten, in vier dagen in de week, kan het ook. Lees meer en zie de video’s.

Lees hier->>> meer interessante artikelen over gezondheid op deze website…

Fit worden in vier minuten per dag
Fit worden in vier minuten per dag

Fit worden in vier minuten per dag? Wetenschap zegt dat het kan!

Als de Amerikaanse mariniers er mee bezig zijn, dan moet het toch ook echt wel wat zijn. De nieuwe hit in fitness is HITT: high intensity tactical training. De originele vorm is dat je de betreffende vier minuten compleet voluit gaat. Hoe doe je dat dan? Nou twintig seconden compleet en volledig op volle toeren gaan met die banaan en hierna tien seconden rust tot de vier minuten voorbij zijn. Doe je dit vier dagen in de week, dan ben je zo fit als een hoentje. Je verbrandt vet als sneeuw voor de zon en een sixpack zal ook jouw deel zijn.


The novel HIIT intervention results in significant increases in both aerobic and anaerobic capacity and therefore appears to be an effective method of fitness training for female soccer players.

Kristina Cook, Andrew J. Cathcart, Robert A. Scott en Chris Easton:
High Intensity Interval Training Increases Aerobic And Anaerobic Capacity In Collegiate Female Soccer Players in Medicine & Science in Sports & Exercise, mei 2010


Het is allemaal bedacht door door Izumi Tabata en een team van onderzoekers van het National Institute of Fitness and Sports in Japan even na 1990. Tabata zag dat een vier minuten work out, met de cyclus 20 minuten zeer intensief en 10 seconden rust, op vier dagen in de week, evenveel verbetering gaf als één uur vijf dagen in de week.

New Scientist, Chris Easton en HITT

Een volgende ‘gelovige’ is de New Scientist. er ook over gaat publiceren moet het toch echt wel wat zijn. Zij refereren aan het onderzoek van sport wetenschapper Chris Easton van de Universiteit van West Schotland. Op de vraag of HITT werkt zegt hij: “The answer to that is absolutely, definitely. High-intensity training works: it’s been shown pretty consistently to make you fitter, make you healthier.”

Bron en meer informatie: New Scientist: No sweat: Does high-intensity interval training work?, 10 januari 2018


Sluit je hier ->>> aan bij de HIIT-familie op Youtube.


Voorbeeldje I van HITT


Voorbeeldje II van HITT


Voorbeeldje III van HITT


Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier

− 4 = 2