Advertentie

Ouders moeten veel praten met hun kinderen: dat maakt ze intelligenter

Het blijkt enorm te helpen bij de ontwikkeling van een kind als pappa en mamma veel praten met de koters. Naast de verbetering van de verbale vaardigheden lijkt het ook te zorgen voor een betere cognitieve vorming. Lees meer…

Advertentie

Ouders moeten veel praten met hun kinderen: dat maakt ze intelligenter
Ouders moeten veel praten met hun kinderen: dat maakt ze intelligenter

Ouders moeten veel praten met hun kinderen: dat maakt ze intelligenter


Dat veel praten met kinderen werkt, blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de universiteit van York. Zij kwamen namelijk tot de ontdekking dat er een verband is tussen kinderen die veel gesproken taal horen van volwassenen en hun cognitieve vermogens. Denk bijvoorbeeld aan het beter kunnen redeneren, beter zijn met cijfertjes en een beter ruimtelijk inzicht.

De onderzoekers gingen vrij grof tekeer waar het gaat om de privacy van de kleuters. Ruim honderd twee- tot vierjarigen kregen een geluidsrecorder opgespeld.

Zo konden de wetenschappers drie dagen lang alle gesprekken volgen tussen de kinderen, ouders en anderen. Zij vroegen ook aan de ouders om verschillende intelligentietestjes te doen met de kinderen.

Onderzoeker Katrina d’Apice: ‘We found that the quantity of adult spoken words that children hear is positively associated with their cognitive ability. However, further research is needed to explore the reasons behind this link — it could be that greater exposure to language provides more learning opportunities for children, but it could also be the case that more intelligent children evoke more words from adults in their environment.’

Oftewel, er moet nog wel het één en ander worden uitgezocht. Maar dat er een relatie is tussen het praten met kids en hun ontwikkeling is wel duidelijk.


Lees hier ->>> meer over intelligentie op deze website…


Bron en meer informatie: Katrina d’Apice, Rachel M. Latham en Sophie von Stumm: A naturalistic home observational approach to children’s language, cognition, and behavior in Developmental Psychology, april 2019


advertentie

Geef een reactie