Top 10 beste korte horrorverhalen cf The Guardian

Top 10 beste korte horrorverhalen cf The Guardian
Top 10 beste korte horrorverhalen cf The Guardian

Beste 10 korte horrorverhalen cf The Guardian

The Guardian maakt vaker mooie lijstjes met boeken. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over boeken op deze website.


Top 10 beste korte horrorverhalen cf The Guardian

Bron: www.theguardian.com


10. Horla – Guy de Maupassant

Met een dampige vampirische entiteit wiens aanhoudende, altijd waakzame aanwezigheid zijn deftige hoofdrolspeler tot waanzin drijft, was het eigenlijk een Fransman die de kwaadaardige, hobbel-in-de-nacht, kniel-op-je populair maakte – borstspookverhaal.

De climax is meedogenloos, maar de blijvende kracht van The Horla ligt in het besef dat terreur voortkomt uit het onbekende en niet-vastgelopen, en dat het de Cthulhu-mythos van Lovecraft inspireerde.


Zie hier de beste horrorfilms top 100.


9. The Lottery – Shirley Jackson

In The Haunting of Hill House bracht de onvergelijkbare Shirley Jackson de engste zin van horrorlit, ‘God! Wiens hand hield ik vast?’.

Het is een heldere, bloeiende zomerdag in een landelijk dorp. Lachende kinderen spelen met stenen terwijl de dorpelingen zich rond een kist verzamelen.

Old Man Warner spreekt: ‘Loterij in juni, maïs wordt binnenkort zwaar…’ Er zijn geen winnaars in Jackson’s huiveringwekkende parabel van blind vertrouwen.

Elke interpretatie, of het nu gaat om georganiseerde religie, de doodstraf, heerschappij van maffia, blijft zowel geldig als deprimerend tijdloos.

Ironisch genoeg doorstond Jackson een echt angstaanjagende nasleep na de publicatie: haatmail door de zakkenlading, net zo venijnig onnadenkend als de dorpelingen van The Lottery.


8. The Dunwich Horror – HP Lovecraft

Door de mensheid terug te brengen tot een onbeduidend stipje in een kwaadaardig universum van kosmische goden, is Lovecraft een subgenre op zichzelf, en Dunwich is praktisch Lovecraft-bingo: er zijn rituelen, tentakels, oproepingen, het Necronomicon, onuitsprekelijk kwaad en, in mutant Wilbur Whateley, zijn grootste karakter.


Zie hier de 10 beste schrijvers van horrorverhalen.


7. The October Game – Ray Bradbury

Halloween. Mich stopt het pistool weer in de la. Te snel. Te netjes. Hij wil dat zijn vrouw Louise lijdt … Van The Veldt tot Free Dirt, Bradbury was een meester in griezelige slow-burners, maar hij reikte echt naar de afgrond voor deze.

Geschreven in 1948, blijft het portret van The October Game van een sadistische echtgenoot schokkend.

Wanneer Mich zijn vrouw, dochter en buren uitnodigt om “het heksenspel” te spelen in hun pikdonkere kelder, slaat Bradbury’s stelregel “hint, don’t show” volledig toe. Angst vermengt zich met het geluid van kindergelach.


6. Oh, Whistle, and I’ll Come To You, My Lad – MR James

Een onervaren academicus graaft een artefact op (een bronzen fluitje op een kiezelstrand). Een oude, onkenbare kracht wordt losgelaten (in een kamer met twee bedden in de Globe Inn).

De subtiel ontrollende ondergang is erg Jamesiaans: een witte figuur die een glimp opvangt in een raam, een vers opgemaakt bed, mysterieus gedraaid.


5. The Forbidden – Clive Barker

The Forbidden is een kort verhaal van Clive Barker dat de inspiratie vormde voor de film Candyman.

Het is een verhaal over stedelijke legendes die tot leven komen, over hoe een onderdrukte gemeenschap hun eigen gemeenschap beschermt. Iedereen die bekend is met het schrijven van Barker, weet dat hij een manier heeft om een ​​setting te creëren.


4. The Landlady – Roald Dahl

Billy Weaver, net 17 geworden, op zakenreis naar Bath gestuurd, verdwaald, moe en nergens te verblijven. Een goedkope B&B en een lachende oude hospita bieden uitkomst.

En ze moet aardig zijn, want ze heeft huisdieren… Dahls onopvallende proza ​​is zijn geheime wapen. De eenvoudige stijl ontwapent je, alleen voordat Dahl in het mes stort.

De stille teckel bij het vuur. Het gastenboek met maar twee namen. De hospita prijst Billy’s mooie tanden. Dahl schreef The Landlady als een spookverhaal, keek er boos naar en veranderde toen het einde. Verstandige zet.


Zie hier de Top 10 beste low-budget horrorfilms.


3. Survivor Type – Stephen King

In Survivor Type wordt Richard Pine, een in ongenade gevallen chirurg die drugssmokkelaar is geworden, gestrand op een kaal eiland. Terwijl hij op redding wacht, verdrijven aantekeningen in zijn reddingsbootlogboek de tijd. Niemand komt.

Er is niets te eten. Hij slijpt een mes en kijkt naar zijn been… Geen geesten, buitenaardse wezens of moordende clowns. Gewoon auto-kannibalisme en grimmige menselijke horror. King op zijn meest grensoverschrijdend, en best geconsumeerd op een lege maag


2. In the Bag – Ramsey Campbell

“Het gezicht van de jongen worstelde in de plastic zak… Zijn ogen waren grijze lege gaten, vol mist onder het plastic.”

Zo begint de achtervolging van Clarke – een militante rector die zich niet schuldig voelt omdat hij zijn speelkameraadje heeft verstikt tijdens een grap uit zijn jeugd, lang geleden maar niet vergeten…

Er is iets duidelijk, duister Nabokoviaans aan Campbell’s fictie: een gedeelde obsessie met het raadsel van het geheugen, en hoe we ermee omgaan.

In the Bag is een meesterlijk voorbeeld: zijn vervaging van trauma uit het verleden met het bovennatuurlijke is het literaire equivalent van breiende mist.

Het wrede lot van Clarke is buitengewoon akelig. Zoals alle grote horrorverhalen eindigt het met een zucht.


Zie hier: kijken naar horrorfilms is goed voor je ter voorbereiding op pandemie.


1. The Tower – Marghanita Laski

Tijdens een verstikkende rondreis door Florence maakt de pasgetrouwde Caroline zich los van haar controlerende echtgenoot om het Italiaanse platteland te verkennen. Voorbij een stoffig pad, op een heuvel in de verte, lonkt een stenen toren…

Terwijl Caroline de wenteltrap opklimt – elke stap tellend, genietend van haar vrijheid – komen de muren dichterbij op haar onmogelijke beklimming.

Of is het afkomst? Hoewel de fallische toren als een patriarchale totem een ​​beetje voor de hand liggend aanvoelt, is wat Laski in spaarzaam proza ​​​​vertelt allesbehalve.

De gruwel is abstract, de angst verstikkend en Caroline’s lot loert lang in de geest. Tegen het einde grijp je de pagina vast als een roestige leuning.

Laski was vooral bekend als azijnachtig literair criticus. De Toren was een zeldzaam uitstapje naar horror. Ik wou dat ze meer had geschreven.


Top 10 beste korte horrorverhalen cf The Guardian

    1. The Tower – Marghanita Laski
    2. In the Bag – Ramsey Campbell
    3. Survivor Type – Stephen King
    4. The Landlady – Roald Dahl
    5. The Forbidden – Clive Barker
    6. Oh, Whistle, and I’ll Come To You, My Lad – MR James
    7. The October Game – Ray Bradbury
    8. The Dunwich Horror – HP Lovecraft
    9. The Lottery – Shirley Jackson
    10. Horla – Guy de Maupassant