Advertentie

Bekendste schilderijen van Paul Gauguin

Paul Gauguin (Parijs, 7 juni 1848 – Atuona op de Marquesaseilanden, 8 mei 1903) is voornamelijk actief in de negentiende eeuw. Wij zien hem als één van de belangrijkste schilders van het post-impressionisme.

Advertentie

Bekendste schilderijen van Paul Gauguin
Bekendste schilderijen van Paul Gauguin

Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

De werken van Gauguin behoren tot het postimpressionisme. De term postimpressionisme verwijst naar een verscheidenheid aan stijlexperimenten die vanaf 1886 voortkwamen uit het impressionisme. Dit zijn onder andere het neo-impressionisme, het cloisonnisme, het synthetisme en later het fauvisme. Het werk van Gauguin loopt vooruit op het ongebruikelijke kleurgebruik van de fauvisten en de expressionisten.


Top 10 Bekendste schilderijen van Paul Gauguin


10. Mahana No Atua / Dag van de god (1894) – Paul Gauguin

Mahana No Atua / Dag van de god (1894) - Paul Gauguin
Mahana No Atua / Dag van de god (1894) – Paul Gauguin

Paul Gauguin verhuist voor het eerst naar de Franse kolonie Tahiti in 1891. Hij is op zoek naar ‘extase, kalmte en kunst’. Hij brengt het grootste deel van zijn resterende leven daar door. Zijn beroemdste meesterwerken zijn direct en symbolisch zijn geïnspireerd door het leven, de praktijken en de mensen van Tahiti.

Dit schilderij is verdeeld in drie horizontale banden. Aan de bovenzijde zien we de Tahitiaanse moedergodin Hina. Zij voert verschillende rituelen uit. In het midden zien we drie figuren op een veld van roze aarde, misschien symbool voor de cyclus van geboorte, leven en dood. Het onderste deel bestaat uit oogverblindende en contrasterende tinten weerspiegeld in water.


9. Arearea (1892) – Paul Gauguin

Arearea (1892) - Paul Gauguin
Arearea (1892) – Paul Gauguin

Paul Gauguin staat bekend om werken waarin droom en werkelijkheid naast elkaar bestaan. Arearea is hier een goed voorbeeld van. Twee zittende vrouwen staan centraal op het schilderij met een rode hond voor zich. Op de achtergrond aanbidden vrouwen een Maori-beeld om zo een beeld te creëren van een betoverde wereld.

Arearea is niet enthousiast ontvangen toen het voor het eerst is tentoongesteld. Gauguin beschouwt het echter als een van zijn mooiste kunstwerken en het schilderij is nu een van zijn meest gerenommeerde meesterwerken.


8. Ia Orana Maria (1891) – Paul Gauguin

La Orana Maria - Paul Gauguin (1891)
La Orana Maria – Paul Gauguin (1891)

Het schilderij Ia Orana Maria (Ave Maria) is een olieverf op doek van Paul Gauguin. Het hangt nu in het Metropolitan Museum of Art. Het is één van de eerste werken in zijn Tahitiaanse periode en toont twee Polynesiërs midden die de Madonna en het kind begroeten.


7. Le peintre de tournesols / De zonnebloemenschilder (1888) – Paul Gauguin

Le peintre de tournesols / De zonnebloemenschilder (1888) - Paul Gauguin
Le peintre de tournesols / De zonnebloemenschilder (1888) – Paul Gauguin

Dit schilderij is door Paul Gauguin geschilderd in de tijd dat hij samen met Vincent van Gogh werkte. Dit zgn. Atelier van het Zuiden heeft 63 dagen bestaan, van 21 oktober tot 24 december 1888. Het was gehuisvest in het Gele Huis van Van Gogh in Arles in de Provence.

De zonnebloemenschilder is in de eerste helft van december 1888 gemaakt. Dit is een paar weken voor het noodlottige einde van de samenwerking tussen Van Gogh en Gauguin.


6. La vision après le sermon / Het visioen na de preek (1888) – Paul Gauguin

La vision après le sermon / Het visioen na de preek (1888) - Paul Gauguin
La vision après le sermon / Het visioen na de preek (1888) – Paul Gauguin

Dit schilderij toont een visioen van een aantal boerenvrouwen na een preek.  Het behoort qua stijl zowel tot het postimpressionisme als het symbolisme, met invloeden vanuit het japonisme. Het is nu onderdeel van de collectie van de National Gallery of Scotland te Edinburgh.


Top 5 Bekendste schilderijen van Paul Gauguin


5. Nevermore / Nimmermeer (1897 Paul) – Paul Gauguin

Nevermore / Nimmermeer (1897 Paul) - Gauguin
Nevermore / Nimmermeer (1897 Paul) – Gauguin

Gauguin creëerde Nevermore in een tijd van stress vanwege de dood van zijn dochter en financiële moeilijkheden. Het schilderij is geïnspireerd op het beroemde gedicht uit 1845 van Edgar Allan Poe, The Raven. Dit verhaal vertelt van het bezoek van een pratende raaf aan een radeloze minnaar die klaagt over het verlies van zijn liefde. De raaf veroorzaakt het leed van de minnaar. Dit doet de raaf met zijn constante herhalen van het woord “Nevermore” en hij wordt waanzinnig.

Het schilderij van Gauguin toont een Tahitiaans meisje in een ongemakkelijke houding. Ze heeft een uitdrukking van poëtische droefheid, misschien betreurd ze de (symbolische) dood van iemand of iets. Zoals in veel van zijn schilderijen, vermengd Gauguin realiteit en illusie die bijdragen aan het mysterie van het kunstwerk. Nevermore is één van zijn meest filosofische en poëtische werken. Het is uitgeroepen tot het meest romantische schilderij van Groot-Brittannië. Dit in een enquête uitgevoerd door het Art Fund.


4. Nafea faa ipoipo / Wanneer ga je trouwen? (1892) – Paul Gauguin

Nafea faa ipoipo / Wanneer ga je trouwen? (1892) - Paul Gauguin
Nafea faa ipoipo / Wanneer ga je trouwen? (1892) – Paul Gauguin

In het Nederlands betekent Nafea faa ipoipo: Wanneer ga je trouwen? Het toont twee jonge vrouwen op Tahiti. Gaugain maakte het schilderij tijdens het eerste verblijf van de schilder op dat eiland.

Deze compositie toont een traditioneel geklede vrouw. Achter haar is een vrouw te zien die een westerse jurk met hoge hals draagt. Uit de witte tiare-bloem achter haar oor van de traditioneel geklede vrouw kan worden afgeleid dat ze een echtgenoot zoekt, vandaar de titel.


Top 3 Bekendste schilderijen van Paul Gauguin


3. Le Christ jaune / De gele christus (1889) – Paul Gauguin

Le Christ jaune / De gele christus (1889) - Paul Gauguin
Le Christ jaune / De gele christus (1889) – Paul Gauguin

Samen met De groene Christus is het één van de hoogtepunten van het Symbolisme.

Op het schilderij zijn drie vrouwen in klederdracht te zien. Ze bidde bij een kruisbeeld dat aan hen in een visioen verschijnt. De gele kleur van Christus verbindt hem met het herfstlandschap op de achtergrond. Deze koppeling heeft ook een symbolische betekenis. De herfst staat hierbij voor de kruisiging. Dit gevolgd door de dood van Christus (winter) en de wederopstanding (lente).

De gele Christus geldt als het schoolvoorbeeld van het cloisonnisme. Dit is een postimpressionistische stroming die veel gebruik maakte van heldere kleurvakken omgeven door donkere contourlijnen. Vaak ziet men af afgezien van een correct perspectief of clair-obscur.

Het schilderij maakt hierdoor een zeer platte indruk en schaduwen komen alleen bij de drie vrouwen voor. Gauguins sterke interesse voor kleur en geel in het bijzonder blijken uit dit schilderij. Zelfs een voorbereidende schets is op geel papier getekend. Door het geel is zijn wens tot samenwerking met Van Gogh verder aangewakkerd.


2. Manao tupapau / De geest van de doden kijken (1892) – Paul Gauguin

Manao tupapau / De geest van de doden kijken (1892) - Paul Gauguin
Manao tupapau / De geest van de doden kijken (1892) – Paul Gauguin

Paul Gauguin trouwt met een inheemse vrouw genaamd Teha’amana tijdens zijn eerste bezoek aan Tahiti. Hij komt op een avond laat thuis en zijn jonge vrouw schrikt enorm  als zij hem vanuit de duisternis ziet verschijnen.

Volgens Gauguin verwart ze hem met “één van die legendarische demonen of spookbeelden, de Tupapaus, die de slapeloze nachten van haar volk vulde.” Het schilderij is ook berucht, vooral onder feministen, en wordt “een echte encyclopedie van koloniaal racisme en vrouwenhaat” genoemd.


1. D’où Venons Nous, Que Sommes Nous, Où Allons Nous / Waar komen we vandaan? Wat zijn we? Waar gaan we naartoe? (1897 – 1898)

D’où Venons Nous, Que Sommes Nous, Où Allons Nous / Waar komen we vandaan? Wat zijn we? Waar gaan we naartoe? (1897 – 1898)
D’où Venons Nous, Que Sommes Nous, Où Allons Nous / Waar komen we vandaan? Wat zijn we? Waar gaan we naartoe? (1897 – 1898)

Dit is één van de meest gerenommeerde meesterwerken van Paul Gauguin. Ook is het één van de beroemdste schilderijen van het post-impressionisme.

Het bestaat uit drie grote figurengroepen die de vragen in de titel illustreren. Volgens de kunstenaar lees je het van rechts naar links. Gauguin was wanhopig toen hij het schilderij maakte vanwege de dood van zijn dochter eerder dat jaar. Er gaan geruchten dat hij van plan was om zijn eigen leven te nemen na het afronden van het werk. Sterker nog, hij zou zelfs een mislukte poging hebben gedaan. Zelfs Gauguin beschouwt het als zijn beste schilderij en het hoogtepunt van zijn ideeën.


advertentie