Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard – Acht voorbeelden

0
172
Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard
Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard

Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard

Fragonard (Grasse, 5 april 1732 – Parijs, 22 augustus 1806) was een Frans schilder, tekenaar en etser. Zijn werk zit vol erotiek en zijn stijl en kleurgebruik staan sterk onder de invloed van Peter Paul Rubens. De werken van Fragonard behoren tot de rococo-periode. Zijn schilderijen lopen over van de tinten crème en roze, maar zijn duidelijk meer dan luchtig vermaak.

Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard
Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard

Fragonard was bezeten van licht en kleur en poogde de tintelingen en bewegingen van het licht op het oppervlak van de dingen te vangen. Daarvoor ontwikkelde hij een stijl die vooruitliep op het impressionisme uit de 19e eeuw.

Zijn voorkeur voor het verrassende lijnenspel in de natuur en voor de ronduit virtuoze weergave van variatie en grilligheid doen zijn werken op de rand van de Romantiek balanceren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij bij latere pur sang romantici als Rainer Maria Rilke, de Duitse dichter, in de smaak viel.


Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Beroemdste schilderijen van Jean-Honoré Fragonard


La Leçon de musique / De muziekles (1770) – Jean-Honoré Fragonard

La Leçon de musique / De muziekles (1770) - Jean-Honoré Fragonard
La Leçon de musique / De muziekles (1770) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Musée du Louvre, Parijs
Afmetingen: 109 × 121 cm

Het thema van de muziekles is ook behandeld door verschillende Hollandse meesters als Vermeer. In de barokke schilderkunst staat de muziekles symbool voor onze vijf zintuigen. De scène is gehuld in een sfeer van dromerige liefde: de jonge muziekleraar maakt zijn leerling het hof en kijkt naar haar decolleté.


Le Baiser à la dérobée / De verborgen kus – Jean-Honoré Fragonard

Le Baiser à la dérobée / De verborgen kus - Jean-Honoré Fragonard
Le Baiser à la dérobée / De verborgen kus – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Hermitage, Sint-Petersburg
Afmetingen: 45,1 × 54,8 cm

Dit schilderij is een werk van Fragonard en Marguerite Gérard, zijn leerling en schoonzus. Het is één van de bekendste schilderijen en dus niet helemaal van zijn hand.


Le grand prêtre Corésus se sacrifie pour sauver Callirhoé / Coresus offert zichzelf op om Callirhoe te redden) – Jean-Honoré Fragonard

Le grand prêtre Corésus se sacrifie pour sauver Callirhoé / Coresus offert zichzelf op om Callirhoe te redden ) - Jean-Honoré Fragonard
Le grand prêtre Corésus se sacrifie pour sauver Callirhoé / Coresus offert zichzelf op om Callirhoe te redden ) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Musée du Louvre, Parijs
Afmetingen: 309 cm x 400 cm

Het schilderij toont de hogepriester Coresus die een mes in zijn lichaam steekt en zichzelf opoffert om zijn geliefde Callirhoe te redden, die flauwgevallen is.


Le Verrou / Het slot (1777) – Jean-Honoré Fragonard

Le Verrou / Het slot (1777) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Musée du Louvre (Sully, 2e etage), Parijs
Afmetingen: 73 × 93 cm

De scène toont twee geliefden toont die verstrengeld zijn in een slaapkamer en de man die de deur op slot doet.


La Naissance de Vénus / De geboorte van Venus (1753-1755) – Jean-Honoré Fragonard

La Naissance de Vénus / De geboorte van Venus (1753-1755) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Musée Grobet-Labadié, Marseille

De geboorte van Venusis een olieverfschilderij en nu te zien in ‘Le salon Louis XVI’ op de eerste etage van het Musée Grobet-Labadié in Marseille.


Le Colin-Maillard / Blindemannetje spelen (1760) – Jean-Honoré Fragonard

Le Colin-Maillard / Blindemannetje spelen (1760) - Jean-Honoré Fragonard
Le Colin-Maillard / Blindemannetje spelen (1760) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Musée d’art de Toledo
Afmetingen: 116,8 × 91,4 cm

Jean-Honoré Fragonard schildert hier een dubbelspel: de geblinddoekte jonge vrouw moet, ondanks haar blindheid, de jongeman aanraken. Hij moet dicht bij haar blijven om niet gepakt worden. Het schilderij zit vol bedrog, het meisje kijkt onder haar blinddoek door en het spel lijkt een voorwendsel te zijn dat tot verleiding leidt. De achtergrond lijkt een bos te zijn, maar kan een toneeldecor zijn. Kortom, het lijkt de grens tussen waarheid en leugens, realiteit en fictie op te heffen.


La Chemise enlevée / Zonder hemd (1770) – Jean-Honoré Fragonard

La Chemise enlevée / Zonder hemd (1770) - Jean-Honoré Fragonard
La Chemise enlevée / Zonder hemd (1770) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Louvre, Parijs
Afmetingen: 35 × 42,5 cm

We zien een jonge vrouw voor die in bed ligt. Ze draagt ​​een blauw lint en een Putto, hulpje van de godin Venus, trekt haar hemd uit. Door deze naaktheid kan de schilder een sensuele aantrekkingskracht creëren. Het is in 1860 in Parijs tentoongesteld. Dit werk heeft bijgedragen aan het herontdekken van Fragonard.


La liseuse / Lezend meisje) (1770-1772) – Jean-Honoré Fragonard

La liseuse / Lezend meisje) (1770-1772) - Jean-Honoré Fragonard
La liseuse / Lezend meisje) (1770-1772) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: National Gallery of Art, Washington D.C.
Olieverf op doek
Afmetingen: 81,1 × 64,8 cm

Aan het einde van het ancien régime is lezen ook een genoeglijke, ontspannen bezigheid, niet alleen om kennis op te doen. Zo gaan ook vrouwen lezen en komt de damesroman in zwang.

La liseuse is geschilderd in een voor die tijd opvallende lichtheid, bijna alsof het een schets betreft. Het is losjes uitgewerkt, ogenschijnlijk in een grote snelheid. Fragonard slaagt erin om in het leesmoment twee blikken te vangen. De ene aandachtig gericht op de regels in het boek, de andere dromerig, bijna zwevend, bevangen door de inhoud van haar lectuur.


L’Escarpolette / De schommel (1767) – Jean-Honoré Fragonard

De schommel (1767) - Jean-Honoré Fragonard
De schommel (1767) – Jean-Honoré Fragonard

Museum: Wallace Collection, Londen
Afmetingen: 81 × 64 cm

Dit doek is rond 1767 gemaakt en is één een van de meesterwerken van de rococo en het beste werk van Fragonard. Het werk behoort tegenwoordig toe aan de Wallace Collection.

Dit schilderij laat een meisje zien dat op een schommel zit. Als jegoed kijkt zie je op de grond een jongen liggen die onder haar rokje kijkt. De dame is zich hier van bewust en schopt haar schoen uit in de richting van een Cupido waardoor haar enkel zichtbaar is. Achter haar zijn twee cherubijnen zichtbaar. De schommel wordt in beweging gebracht door een oudere man die verscholen staat en die niet door heeft dat de jongen er ligt.

Het meisje draagt een schaapherdershoed. En dat terwijl schaapherders bekend stonden om hun kuisheid. Het schilderij is gemaakt in opdracht van de toneelschrijver Charles Collé. Hij wilde inderdaad een ondeugend werk van zijn maîtresse op een schommel. Hij wilde echter dat de schommel bewogen werd door een bisschop. Kennelijk was de bisschop in de ogen van Fragonard ook een stap te ver.