Opgroeien in armoede is desastreus voor kinderen
Opgroeien in armoede is desastreus voor de ontwikkeling van hersenen van jonge kinderen. Dit kunnen we lezen in het wetenschappelijke artikel: ‘Poverty’s most insidious damage: The developing brain’ van kinderpsychiater Luby. In Nederland groeit ook één op de tien kinderen op in armoede en dat betekent dat ook zij levenslange schade kunnen oplopen aan hun hersenen, tenzij…
Opgroeien in armoede is desastreus voor kinderen, tenzij…
Kinderpsychiater Joan L. Luby van de Washington University School of Medicine in St. Louis schrijft: “…ondersteuning van de vroege kinderjaren voor kinderen die opgroeien in armoede moet topprioriteit nummer één worden van onze volksgezondheid.”
Depressie, leerproblemen en stress
In haar eigen onderzoek bij jonge kinderen die in armoede leven en opgroeien, hebben Luby en haar collega’s veranderingen in de van de hersenenstructuur gevonden, die leiden tot levenslange problemen met een depressie, leerproblemen en beperkingen in het vermogen om te gaan met stress.
De wetenschappers tonen overigens ook aan dat ouders die in staat zijn hun kinderen op een juiste en positieve wijze opvoeden een aantal van de negatieve effecten op de ontwikkeling van de hersenen van kinderen in armoede kunnen compenseren. Dit betekent dat als ouders de vaardigheden worden aangeleerd om hun kinderen tijdens het opgroeien op een juiste wijze te begeleiden, met name de ouders die onder de armoedegrens leven, dit een levenslang positief effect op kinderen heeft.
“Ons onderzoek heeft aangetoond dat de effecten van armoede in de ontwikkeling van de hersenen, met name in de hippocampus, sterk worden beïnvloed door de opvoeding en de spanningen die worden ervaren door de kinderen”, zegt onder andere Luby.
Uit de studie in het vakblad JAMA Pediatrics, gedaan door een team van onderzoekers van de Universiteit van Wisconsin-Madison, blijkt dat kinderen die opgroeien in gezinnen met een laag inkomen kinderen een onregelmatige ontwikkeling van de hersenen hebben en lagere gestandaardiseerde scores laten zien in diverse IQ-gerelateerde testjes. Dit verschil in prestatie loopt op tot 20 procent en deze 20 procent kan worden verklaard door vertraging en ontwikkelingsstoornissen in de frontale en temporale kwabben van de hersenen van de kinderen.
Maar er is een oplossing
“In de ontwikkeling van wetenschap en geneeskunde is het niet vaak het geval dat de oorzaak en de oplossing van een probleem zo duidelijk kan worden toegeschreven aan (openbare) gezondheid.” aldus Luby in haar toelichting. “Het komt nog minder vaak voor dat er een uitvoerbare en kosteneffectieve oplossing is voor het het probleem en dat de oplossing zo voor de hand ligt.”
Op basis van dit nieuwe onderzoek en wat er al bekend is over de schadelijke effecten van armoede op de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen, evenals de voordelen van goede voeding tijdens de vroege kinderjaren, “…hebben we alle ingrediënten om er voor te zorgen dat we de belangrijkste erfenis van onze samenleving, de ontwikkeling van de hersenen, goed kunnen ontplooien.” schrijft Luby.