Advertentie

Rijke mensen vrijgeviger als ze de baas zijn zegt onderzoek

Dit onderzoek zou kunnen verklaren waarom deze mensen meer of minder geld aan goede doelen geven. Het gevoel hebben dat je het verschil maakt en controle hebt, helpt vrijgevigheid. Dat zeggen in ieder geval de onderzoekers van de Harvard Business School and the University of British Columbia.

Advertentie

Lees hier ->>> meer interessante artikelen over geld op deze website…


Rijke mensen vrijgeviger als ze de baas zijn zegt onderzoek
Rijke mensen vrijgeviger als ze de baas zijn zegt onderzoek

Rijke mensen vrijgeviger als ze de baas zijn zegt onderzoek


De onderzoekers komen tot deze conclusie na het sturen van donatieverzoeken aan 12.000 alumni die jaarlijks minimaal $ 100.000 verdienden. Ze schreven alleen brieven naar mensen van wie de inkomens openbaar beschikbaar waren, bijvoorbeeld omdat ze overheid werkten. Taal bleek logischerwijze een belangrijke factor te zijn in het meer of minder doneren door de ‘rijkaards’.

Er werden twee versies van de brief opgesteld waarin om een donatie werd gevraagd. Eén meer op het individu gerichte brief en de tweede was wat vager. In één van de brieven stond de volgende sleutelzin: ‘Soms moet je als mens een stap naar voren doen en zelf actie ondernemen’, terwijl het in de tweede versie van de brief zo werd geformuleerd: ‘Soms moet je als gemeenschap een stap naar voren doen en gezamenlijk een doel ondersteunen.’

De brieven werden vervolgens willekeurig naar de 12.000 alumni gestuurd en de onderzoekers vergeleken vervolgens de hoeveelheid geld die de ontvangers bereid waren te geven. De personen die de meer gerichte brief ontvingen, wilden gemiddeld $ 432 geven, terwijl degenen die de meer algemene brief ontvingen gemiddelde $ 270 wilden geven.

Het onderzoek probeert niet een definitieve verklaring te geven waarom de ene brief beter werkte dan de andere. Wel suggereren de onderzoekers dat deze discrepantie te wijten is aan het feit dat de meer op de persoon gerichte brief de lezer een gevoel van controle over de situatie geeft. Dit door de ontvanger te vragen het ‘individu’ te zijn dat een verschil maakt, kan het zijn dat ze het gevoel krijgen dat ze de leiding hebben en verantwoordelijk zijn voor de uitkomst.

Een andere bijkomende logische verklaring, naast het gevoel van leiding en verantwoordelijkheid, zou ook kunnen zijn dat de persoonlijke brief beter inspeelt op je schuldgevoel.


Bron en meer informatie: Ashley V. Whillans en Elizabeth W. Dunn: Agentic appeals increase charitable giving in an affluent sample of donors, Plos One, 6 december 2018.


advertentie

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier