Advertentie

Hoe negatieve gedachten doorbereken?

Ken je dat: dat je continu aan iets negatiefs denkt, over iets wat nog moet gaan gebeuren. Gedachten waar je niet of slecht van slaapt en die je dag flink kunnen verzieken. Het helpt misschien weinig: maar je bent zeker niet de enige.

Advertentie

Hoe negatieve gedachten doorbereken?
Hoe negatieve gedachten doorbereken?

Lees hier ->>> meer over gezondheid op deze website…


Hoe negatieve gedachten doorbereken?


We hebben ze allemaal zorgen en angsten. Over relaties, over kinderen, over werk en nog veel en veel meer. Gelukkig is er ook heel veel literatuur beschikbaar over dit onderwerp. Hier een korte samenvatting van wat je er zelf aan kan doen. En als onderstaande niet helpt: zoek professionele hulp!

 

(H-)Erken de gedachten
Probeer ze niet te ontkennen, ze zijn er en ze zullen echt niet zo maar weg gaan. Er niet aan proberen te denken, kan niet. Dat is hetzelfde als dat je nu niet aan blauwe olifant moet denken.

Ontleed de gedachten
Het best is om de gedachte(-n) compleet uit te kleden. Nog beter is het om het op te schrijven. Waar gaat het over, waar komt het vandaan. Doe dit desnoods midden in de nacht. Er ligt vast wel een mobieltje op je nachtkastje waar je aantekeningen op kan maken.

Zoek uit wat er in ergste scenario kan gebeuren
Als die gedachte bewaarheid zou worden, wat is dan het maximale wat mis kan gaan?

Maak een plan
Als je je gedachten hebt ontleed en kun je een plan trekken. Welke stappen kun je ondernemen om te voorkomen dat er iets naars gebeurt of hoe kun je de gevolgen kleiner maken.

Doorbreek het patroon
Ga wandelen, stap onder een koud douche en / of doe ademhalingsoefeningen.

Deel II: Hoe negatieve gedachten doorbereken?

Schrijf je beste ervaringen en gedachten uit
Probeer terug te denken aan die mooie vakantie. Wat was er nu zo mooi aan, waarom was het zo goed. Schrijf ook deze positieve gedachtes op en benoem de elementen die maakte dat je toen gelukkig was.

Vervang de negatieve gedachte door de positieve
Als je je lijstje hebt gemaakt van de vijf positieve ervaringen, gebruik ze dan ook. Komt de negatieve gedachte op, vervang deze door te denken aan nummer één van positieve gedachten op je lijst. Weer negatief: pak nummer twee van de lijst.

Ruim je rommel op
Doe de afwas, ruim je bureau op en ga stofzuigen. Je hebt zo wat omhanden, het geeft enige afleiding en de boel is ook nog eens opgeruimd.

Luister naar relaxte muziek
Op Spotify en YouTube staan mooie playlists die je een goede stemming kunnen brengen.

advertentie