Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie

0
366
Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie
Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie

Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie

Ga niet zeuren bij je baas om een paar euro meer als je gelukkiger wilt worden. Nee, ga een potje fietsen of joggen. Onderzoekers van Yale en Oxford zeggen namelijk dat bewegen belangrijker is voor je geestelijke welzijn dan je portemonnee. Lees meer…


Lees hier meer ->>> over gezondheid op deze website…


Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie
Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie

Sporten maakt gelukkiger dan geld zegt studie


In de studie, gepubliceerd in The Lancet, verzamelden onderzoekers van Yale en Oxford gegevens over fysieke inspanning en de ‘gevoelens’ van meer dan 1,2 miljoen Amerikanen.

Aan de deelnemers werd de volgende vraag gesteld: ‘Hoe vaak heb je je in de afgelopen 30 dagen ongelukkig gevoeld, bijvoorbeeld door stress, depressie of emotionele problemen?’ De deelnemers werd ook gevraagd naar hun inkomen en fysieke inspanning. Zij konden kiezen uit 75 soorten van lichaamsbeweging: van grasmaaien, huishoudelijk werk tot gewichtheffen, fietsen en hardlopen.

Mensen die actief blijven, zijn meestal gelukkiger

Onderzoekers zagen dat mensen die sporten zich 35 dagen per jaar niet zo goed voelden en de niet-sporters 18 dagen meer. Ook blijkt dat sporten samen met anderen een groter positief effect heeft op je geestelijk welzijn dan bijvoorbeeld in je eentje hardlopen of wielrennen.

Bovendien ontdekten ze dat fysiek actieve mensen zich net zo goed voelen als mensen die niet aan sport doen en ongeveer $ 25.000 per jaar meer verdienen. In wezen zou je veel meer moeten verdienen om hetzelfde geluksverhogende effect te krijgen als sport.


Individuals who exercised had 1·49 (43·2%) fewer days of poor mental health in the past month than individuals who did not exercise but were otherwise matched for several physical and sociodemographic characteristics ( W=7·42 × 10 10, p<2·2 × 10 −16). All exercise types were associated with a lower mental health burden (minimum reduction of 11·8% and maximum reduction of 22·3%) than not exercising (p<2·2 × 10 −16 for all exercise types). The largest associations were seen for popular team sports (22·3% lower), cycling (21·6% lower), and aerobic and gym activities (20·1% lower), as well as durations of 45 min and frequencies of three to five times per week.

Uit: Association between physical exercise and mental health in 1·2 million individuals in the USA between 2011 and 2015: a cross-sectional study


Overigens is het niet zo dat hoe meer sport je doet, hoe gelukkiger je zal worden. Volgens de studie is drie tot vijf keer – tussen de 30 en 60 minuten – trainen per week prima. Als je bijvoorbeeld drie uur per dag traint, dan heb je weer evenveel baaldagen als degene die niet fysiek actief is. Het wordt dan ook weer een soort ‘moetje’.


Bron en meer informatie: Sammi R. Chekroud, Ralitza Gueorguieva, Amanda B. Zheutlin, Martin Paulus, Harlan M. Krumholz, John H Krystal et al.: Association between physical exercise and mental health in 1·2 million individuals in the USA between 2011 and 2015: a cross-sectional study in The Lancet, 8 augustus 2018


Geef een reactie