Door krachttraining leef je langer zegt onderzoek

Door krachttraining leef je langer zegt onderzoek
Door krachttraining leef je langer zegt onderzoek

Door krachttraining leef je langer

Volgens een nieuwe studie kan slechts 30 tot 60 minuten per week aan spierversterkende oefeningen voldoende zijn om het risico op je overlijden aanzienlijk te verminderen.

Dit kan zelfs zonder extra cardio-oefeningen zoals hardlopen of fietsen. Het onderzoek is gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over gezondheid op deze website.


Door krachttraining leef je langer


Wist je dat single mannen slanker zijn (en getrouwde mannen dus papzakjes?)


Uit analyse van 16 eerdere onderzoeken blijkt dat spierversterkende activiteiten een 10 tot 20 procent lager risico geven op overlijden. De onderzoekers keken naar 25 jaar onderzoek. De totale steekproefomvang was bijna 480.000 mensen. Het gaat vooral om risico’s die te maken hebben met hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.


Wist je dat je door groente en fruit te eten er beter uit ziet…


‘Spierversterkende activiteiten waren omgekeerd geassocieerd met het risico op sterfte.

Dit betrof alle oorzaken en belangrijke niet-overdraagbare ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, totale kanker, diabetes en longkanker.’ schrijven de onderzoekers


Zie hier waarom hardlopen zo goed voor je is.


Een combinatie van spierversterkende en aerobe activiteiten kan een groter voordeel opleveren voor het verminderen van sterfte. Dit geldt voor alle oorzaken, van hart- en vaatziekten tot kanker.


Antwoord op de vraag: hoe veroudering te vertragen? En hoe te breken met deze 10 gewoonten


Richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie bevelen al aan dat volwassenen minstens twee dagen per week spierversterkende oefeningen te doen. Denk aan squats, push-ups, gewichtheffen en zelfs ook serieus tuinieren met graven en scheppen helpt.


Wist je dat fysiek zwakke mannen politiek links zijn, fysiek sterke eerder kapitalist.


Bron en meer informatie: Momma H, Kawakami R, Honda T, et al: Muscle-strengthening activities are associated with lower risk and mortality in major non-communicable diseases: a systematic review and meta-analysis of cohort studies, British Journal of Sports Medicine, Published Online First: 28 February 2022, doi: 10.1136/bjsports-2021-105061


Wist je dat meditatie pijn beter verlicht dan pijnstillers…