Caravaggio
, , ,

Beroemdste schilderijen van Caravaggio – De top 10

Beroemdste schilderijen van Caravaggio – De top 10

Caravaggio, voluit Michelangelo Merisi da Caravaggio was een Italiaans kunstschilder die leefde in de periode van de barok. Hij schildert in een periode dat in Italië de barok domineert. Caravaggio’s stijl wijkt echter op een belangrijk onderdeel af: zijn voorstellingen waren veel naturalistischer dan die van de barokke kunst, waarin idealisering domineerde. Hij schildert heiligen met rimpels, gescheurde kleren en zwarte nagelriemen zoals de afbeelding van de Ongelovige Thomas.


Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Caravaggio heeft enorm veel invloed op de kunstenaarsgeneratie na hem in heel Europa. Men spreekt in dit verband dan ook van het caravaggisme. Zo is Rembrandt in de techniek van clair-obscur een bijzonder succesvol navolgeling geweest. Rembrandt kwam met de werken van Caravaggio in aanraking door de Utrechtse Caravaggisten. Dit door mannen als Gerard van Honthorst, Hendrik ter Brugghen, Jan van Bijlert en Dirck van Baburen. Zij hadden in Rome de kunst van Caravaggio leren kennen


Beroemdste schilderijen van Caravaggio - De top 10

Beroemdste schilderijen van Caravaggio


Beroemdste schilderijen van Caravaggio – De top 10


Caravaggio
Gemeente Caravaggio, gelegen in de provincie Bergamo, 29 september 1571 – Porto Ercole, tegenwoordige gemeente Monte Argentario, 18 juli 1610


De roeping van Matteüs / Vocazione di san Matteo (circa 1599-1600) – Caravaggio

De roeping van Matteüs / Vocazione di san Matteo (circa 1599-1600) - Caravaggio

De roeping van Matteüs / Vocazione di san Matteo (circa 1599-1600) – Caravaggio

Samen met Matteüs en de Engel en Het martelaarschap van Matteüs vormt het één geheel. Het is te vinden in de Contarellikapel in de San Luigi dei Francesi in Rome. Het werk is een voorbeeld van clair-obscur. De scène, ontleend aan Matteüs 9:9, speelt zich af in een donkere kelder. Links zit de groep rond Matteüs, gekleed in barokke kledij.


De ongelovige Thomas/ Incredulità di san Tommaso (c. 1601-1602) – Caravaggio

De ongelovige Thomas/ Incredulità di san Tommaso - Caravaggio

De ongelovige Thomas/ Incredulità di san Tommaso – Caravaggio

Wederom een afbeelding gebaseerd op de bijbel.

Judith onthoofdt Holofernes / Giuditta e Oloferne (1598-99) – Caravaggio

Judith onthoofdt Holofernes / Giuditta e Oloferne (1598-99) - Caravaggio

Judith onthoofdt Holofernes / Giuditta e Oloferne (1598-99) – Caravaggio

De Joodse stad Betulia wordt belegerd door Holofernes. Hij is legeraanvoerder die van de Assyrische koning Nebukadnezar II de opdracht kreeg Judea te veroveren. Het Joodse volk zou Nebukadnezar vervolgens moeten aanbidden als hun god. Als de stad op het punt staan zich over te geven dringt de mooie weduwe Judith in haar mooiste kleren het vijandelijke kamp binnen.

Samen met haar bediende wordt ze ontvangen door Holofernes en ze voert hem dronken. Op het moment dat hij zich neerlegt om te slapen pakt ze zijn zwaard en onthoofdt hem in koelen bloede. Daarna loopt ze naar de bedstijl vlak bij Holofernes’ hoofd, en neemt daar zijn zwaard weg. Ze gaat naar het bed toe en pakte hem bij zijn haren beet. Ze zegt: ‘Geef me nu kracht, Heer, God van Israël!’ en hakt met al haar kracht Holofernes met twee slagen het hoofd af.

Ze rolt zijn lichaam van het bed en haalt de draperie van de stijlen. Even later komt ze naar buiten en overhandigt Holofernes’ hoofd aan haar slavin. De laatste stop het hoofd in de reiszak waar haar voedsel in had gezeten (Judith 13 vanaf vers 7 NBV). Judith keert met Holofernes’ hoofd terug naar haar stad en wordt als heldin onthaald. De Assyriërs raken door de dood van hun opperbevelhebber in paniek en slaan op de vlucht.


Beroemdste schilderijen van Caravaggio


Bacchus (c.1596) – Caravaggio

Bacchus (c.1596) - Caravaggio

Bacchus (c.1596) – Caravaggio

Dit schilderij hangt in Sala del Caravaggio van het museum Uffizi in Florence. Het is een olieverfschilderij op doek van 95 x 85 cm groot. Het schilderij beeldt de Romeinse en Griekse god Bacchus, god van de wijn, met een glas wijn in zijn hand uit.


De waarzegster / Buona ventura (c.1594) – Caravaggio

De waarzegster / Buona ventura (c.1594) - Caravaggio

De waarzegster / Buona ventura (c.1594) – Caravaggio

In tegenstelling tot de meeste Italiaanse kunst van die tijd, geeft ‘De waarzegster’ geen verhaal uit de Bijbel of Grieks-Romeinse mythologie weer. Het is gewoon een scène uit het dagelijks leven, populair in de schilderijen van Noord-Europa. Caravaggio’s werk toont een rijke jongeman die naïef op een zigeunermeisje vertrouwt om zijn handpalm te lezen.

Hij staart haar in de ogen terwijl ze zachtjes een ring van zijn vinger steelt. Het werk is een voorbeeld van de neiging van de kunstenaar om zijn inspiratie te halen uit de natuur en alledaagse gebeurtenissen. Dit in plaats van uit de werken van de de zgn. heiligde artistieke meesters uit het verleden.


De onthoofding van Johannes de Doper / Decollazione di San Giovanni Battista (1608) – Caravaggio

De onthoofding van Johannes de Doper / Decollazione di San Giovanni Battista (1608) - Caravaggio

De onthoofding van Johannes de Doper / Decollazione di San Giovanni Battista (1608) – Caravaggio

Dit schilderij wordt door veel kunstkenners als zijn belangrijkste werk beschouwd. Het altaarstuk toont een bekend Bijbels thema: de onthoofding van Johannes de Doper op bevel van Herodes Antipas. We zien Johannes de Doper, vlak nadat hij door een beul is onthoofd. De beul pakt een dolk om de taak te volbrengen.

Salomé staat klaar met een schaal om het hoofd in op te vangen. Haar oudere dienstmaagd kijkt vol afschuw toe. De gevangenisbewaarder wijst naar de schaal en draagt de beul op om het hoofd erin te leggen. Twee gevangenen kijken toe vanachter een raam.


Beroemdste schilderijen van Caravaggio


David met het hoofd van Goliath / Davide con la testa di Golia (ci. 1610) – Caravaggio

David met het hoofd van Goliath / Davide con la testa di Golia (ci. 1610) - Caravaggio

David met het hoofd van Goliath / Davide con la testa di Golia (ci. 1610) – Caravaggio

Nog een extreem dramatisch en theatraal werk. David wordt afgebeeld zonder zijn overwinning op de reus te vieren. Hij is eerder in gedachten verzonken, misschien nadenkend over de band met zijn tegenstander. Een ander tot nadenken stemmend aspect is het feit dat Caravaggio zichzelf schilderde als Goliath. Hij had slechts een paar jaar eerder een andere versie met hetzelfde thema geschilderd. Die laatste is echter veel donkerder en schaduwrijker in zijn voorstelling.


Mandje met fruit / Canestra di frutta (c.1599) – Caravaggio

Mandje met fruit / Canestra di frutta (c.1599) - Caravaggio

Mandje met fruit / Canestra di frutta (c.1599) – Caravaggio

Caravaggio heeft ertoe bijgedragen dat het stilleven een populair artistiek genre is geworden. Het late 16e-eeuwse schilderij Mandje met fruit is een voorbeeld van de enorme gedetailleerdheid die in al zijn werken te zien zijn. De mand is op ooghoogte en steekt uit over de rand van de tafel. Ze dreigt recht in de schoot van de kijker te vallen.


Beroemdste schilderijen van Caravaggio


De gevangenneming van Christus / Presa di Cristo nell’orto of Cattura di Cristo (ci. 1602) – Caravaggio

De gevangenneming van Christus / Presa di Cristo nell'orto of Cattura di Cristo (ci. 1602) - Caravaggio

De gevangenneming van Christus / Presa di Cristo nell’orto of Cattura di Cristo (ci. 1602) – Caravaggio

Het schilderij toont het moment waarop Judas Jezus verraadt en drie soldaten Christus arresteren. Deze Bijbelscène speelt zich af in de hof van Getsemane. De achtergrond is overigens zo donker dat de omgeving voor de toeschouwer verborgen blijft. Jezus accepteert zijn lot berustend. Met neergeslagen ogen en zijn handen gevouwen als teken van geloof. De derde soldaat gaat grotendeels schuil achter een man die met een lantaarn de scène verlicht. Dit is waarschijnlijk een zelfportret van Caravaggio.

Aan de linkerkant vlucht Johannes schreeuwend en met uitgespreide armen. Dit terwijl een van de soldaten zijn mantel grijpt. De hoofden van Jezus en de apostel lopen haast naadloos in elkaar over. De compositie valt op door de centrale positie die de geharnaste arm van de linker soldaat inneemt. Caravaggio ontleende deze compositie aan een houtsnede van Dürer uit 1509.


Medusa (1571-1610) – Caravaggio

Medusa (1571-1610) - Caravaggio

Medusa (1571-1610) – Caravaggio

Het schilderij hangt in het museum Uffizi in Florence. Caravaggio schilderde het ca 1597 na een eerste versie in 1596. Het schilderij was een opdracht van Kardinaal Francesco Maria del Monte. Hij deed het schild cadeau aan groothertog Ferdinando I de’ Medici. De Medici gebruikten de mythe van Medusa.  Wie haar aankeek, versteende, dit als symbool voor hun eigen afschrikwekkende militaire macht.

Het is geschilderd met olieverf op doek, bevestigd op een convex houten schild. Afgebeeld is het door Perseus afgehakte hoofd van Medusa, dat bedekt was met slangen in plaats van haar. Tevoren had ze zichzelf gezien in het door Perseus omhoog gehouden spiegelende schild van de godin Athene. De verschrikking van haar eigen aanblik staat nog op haar gezicht te lezen. Het bloed stroomt uit haar hals.