10 beroemdste schilderijen van John Constable

10 beroemdste schilderijen van John Constable
10 beroemdste schilderijen van John Constable

Beroemdste schilderijen van John Constable

John Constable

(East Bergholt, 11 juni 1776 – Londen-Hampstead, 31 maart 1837)

Constable was een Engels landschapschilder en aquarellist van het romantisch realisme. De techniek van zijn meeste werken was olieverf op doek. Soms gebruikte hij olieverf op papier of schilderde hij een aquarel.

John Constable is geboren in East Bergholt in het graafschap Suffolk. Omwille van de financiële zekerheid die hij nodig had, werkte hij aanvankelijk in de onderneming van zijn vader Golding Constable, een welvarend brouwer en handelaar in granen. In 1799 overtuigde hij zijn vader om hem voor een carrière in de kunst te laten kiezen en Golding kende hem een kleine jaarlijkse toelage toe.

In datzelfde jaar trok hij naar Londen waar hij les nam aan de Royal Academy of Arts. Later ging hij terug naar Suffolk, waar hij zijn meest beroemde werken maakte. Pas in 1820 kreeg hij erkenning voor zijn schilderijen.

Tijdens zijn leven verkocht Constable slechts 20 schilderijen in Engeland, terwijl hij er in Frankrijk meer verkocht in slechts enkele jaren tijd. Zijn collega Géricault bewonderde zijn landschappen en sprak er met lof over in het Franse milieu van kunstenaars en kunsthandelaars. Met de The Hay Wain (nu in de National Gallery, Londen) won hij de gouden medaille op het Parijse Salon voor schilderkunst van 1824.

De natuur en romantiek

Hij probeerde de natuur zo waarheidsgetrouw mogelijk af te beelden en ging later in zijn carrière in open lucht schilderen. Zijn weergave van de natuur zorgt ervoor dat hij wordt gezien als een belangrijke voorloper van de Romantiek.

Constable rebelleerde in stilte tegen de opvatting die kunstenaars leerde hun verbeelding te gebruiken om hun schilderijen te maken in plaats van naar de natuur zelf te kijken. Hij vertelde zijn vriend en biograaf Charles Leslie. ‘Wanneer ik ga zitten om een schets naar de natuur te maken, is het eerste wat ik probeer te doen, te vergeten dat ik ooit een schilderij gezien heb.’


Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Zie hier de de tien beste musea in Londen 2020.


Beroemdste schilderijen van John Constable


Dedham Vale (1802) – John Constable

Dedham Vale (1802) - John Constable
Dedham Vale (1802) – John Constable

Wivenhoe Park (1816) – John Constable

Wivenhoe Park (1816) - John Constable
Wivenhoe Park (1816) – John Constable

Het schilderij Wivenhoe Park is een Engels landschapspark, het landgoed van de familie Rebow. Het is gemaakt in opdracht van de eigenaar van Wivenhoe Park, generaal-majoor Francis Slater-Rebow, die één van de eerste beschermheren van de kunstenaar was en een goede vriend was van de vader van de kunstenaar, Golding Constable. Wivenhoe Park is 200 acres (81 ha) van parkland, gekocht door de familie Rebow vóór 1734.

Constable’s kunst is altijd doordrongen van melancholie en een verlangen naar het eenvoudige, natuurlijke leven, naar een landelijke, pastorale idylle. Landelijke onderwerpen en aspecten van het leven op het platteland, een ‘gouden eeuw’ waarin mensen samenleefden in harmonie met de natuur.

Deze wereld staat op het punt staat te verdwijnen als hij zijn landschappen schildert vanwege de industriële revolutie. Hij was zich bewust van de kwestie van stedelijke groei, van de onaangenaamheid van het stadsleven, die hij contrasteerde met het leven op het platteland.

De kunst van Constable was nogal onconventioneel voor zijn tijd. Hij hield van eenvoudige dingen, een natuurlijk landschap zonder de ruïnes, dramatische effecten of verheven, vaak buitensporige gevoelens. Dit was de wereld van van zijn tijdgenoot, .JM.W. Turner. Zijn landschappen worden overspoeld door een zilverachtig schitterend licht in het water en de lucht en in de lucht. Het is een bijzondere intensiteit die zo belangrijk is in het werk van deze kunstenaar.


Portrait of Maria Bicknell (1816) – John Constable

Portrait of Maria Bicknell (1816) - John Constable
Portrait of Maria Bicknell (1816) – John Constable

Constable trouwde op 2 oktober 1816 in Londen met Maria Bicknell. Maria leed aan een slechte gezondheid. Ze stierf uiteindelijk aan tuberculose in 1828 en liet zeven kinderen achter onder de hoede van Constable.

Constable gebruikte olie als verf en een canvas lijst voor het portret. Op het portret zijn het gezicht en de ogen van Maria naar de rechterkant gericht. Ze heeft een gouden ketting om haar witte jurk. Haar gekrulde donkerbruine haar dat haar linkeroor een beetje bedekt, lange neus en grote grijze ogen vallen gemakkelijk op.

De achtergrond is donker maar past perfect bij en complimenteert het portretschilderij. Maria’s gezicht is helder, meer aanwezig en zichtbaar. Het licht lijkt haar vanaf de voorgrond te naderen. Dit terwijl op de achtergrond een schaduw zichtbaar is. De meeste portretten van Constable waren niet van volledige lengte, inclusief Maria’s portret.


Beroemdste schilderijen van John Constable


Flatford Mill (1816-1817) – John Constable

Flatford Mill (1816-1817) - John Constable
Flatford Mill (1816-1817) – John Constable

Constable schilderde Flatford Mill in East Bergholt tussen 1816 en 1817. Daarbij vereeuwigde hij de vroege C18th Suffolk watermolen die ooit toebehoorde aan de familie Constable. De molen is nu eigendom is van de National Trust en één van de meest bezochte attracties in de Verenigde Staten is. Koninkrijk.


The Hay Wain (1821) – John Constable

The Hay Wain (1821) - John Constable
The Hay Wain (1821) – John Constable

De hooiwagen is een landschap van de Engelse kunstschilder John Constable. Het is gemaakt in 1821 en 130,2 × 185,4 cm centimeter groot. Het toont de plattelandsomgeving bij Flatford, niet ver van zijn geboortehuis in Suffolk. The Hay Wain is geschilderd in de stijl van de romantiek en bevindt zich momenteel in de collectie van de National Gallery te Londen.

De hooiwagen toont een welvarend boerenland in de late namiddag. Het is een kalm en harmonieus tafereel. In eerste instantie gaat de aandacht naar de lege hooiwagen en zijn twee berijders, die de paarden door de ondiepe rivier loodsen. Toch zijn er ook diverse andere tekenen van activiteit te onderkennen.

In de bosjes van de rivier staat een man bij een aangemeerde roeiboot, in het midden van de rivier zwemt een groepje eenden, bij de sluis lijkt een vrouw wat kleren te wassen of water te scheppen in de kruik naast haar, vooraan loopt een hond langs de oever en kijkt richting de wagen, in de verte zijn landarbeiders zichtbaar en graast vee.


Salisbury Cathedral from the Bishop’s Grounds (1823) – John Constable

Salisbury Cathedral from the Bishop’s Grounds (1823) - John Constable
Salisbury Cathedral from the Bishop’s Grounds (1823) – John Constable

Constable bezocht Salisbury in 1811 en maakte een reeks schetsen van de kathedraal, vanuit het zuidoosten, het zuidwesten en het oosten.

De kunstenaar koos een gezichtspunt uit de tuin van de bisschop (het zuidoosten) en keerde in 1820 terug om verdere tekeningen en een olieverfschets in de open lucht te maken.

Deze schets is nu in de National Gallery of Canada in Ottawa. Deze dinde als model diende voor de Londense versie. Op de schilderijen zijn linksonder figuren van Dr. Fisher en zijn vrouw opgenomen.

Na de tentoonstelling van de Londense versie in de Royal Academy in 1823, merkte Constable op: ‘Mijn kathedraal ziet er heel goed uit…. Het was het moeilijkste onderwerp in Landschap dat ik ooit op mijn schildersezel heb gehad. Ik ben niet ter=uggeinsd voor het werk van de ramen, steunpilaren, enz. – maar ik heb zoals gewoonlijk mijn ontsnapping gemaakt in de Evanescentie van de Chiaro-Oscuro.’

Zijn beschermheer maakte bezwaar tegen de donkere wolk boven de kathedraal, en toen hij een kleinere replica bestelde, vroeg hij om ‘een meer serene lucht’.


Beroemdste schilderijen van John Constable


The Lock (1824) – John Constable

The Lock (1824) - John Constable
The Lock (1824) – John Constable

Het schilderij toont een landelijke scène aan de rivier de Stour in het Engelse graafschap Suffolk. Dit is één n van de zes schilderijen in de Six-Footer-serie. Het is op 3 juli 2012 geveild voor £ 22.441.250 bij Christie’s in Londen.

Het slot is geschilderd in olieverf op canvas. Het toont een landelijke scène uit Suffolk, terwijl een figuur worstelt om een ​​kanaalpoort te openen bij Dedham Lock in de buurt van Flatford Mill in Suffolk om een lichtere schuit op de rivier de Stour te laten varen.

Er is in de verte uitzicht op de kerk van Dedham over de typisch Engelse waterweiden. Het tafereel speelt zich af onder een torenhoge boom en een dramatische, met wolken gevulde lucht.


Hadleigh Castle (1829) – John Constable

Hadleigh Castle (1829) - John Constable
Hadleigh Castle (1829) – John Constable

John Constable bezocht Hadleigh Castle in 1814 en maakte een tekening van het kasteel. Dit ontwikkelde hij tot een olieverfschets op ware grootte. Dit ter voorbereiding van een schilderij, uitgevoerd in 1829 en in hetzelfde jaar tentoongesteld in de Royal Academy.

De schets is te zien in de Tate Gallery in Londen, terwijl het voltooide schilderij nu hangt in het Yale Centre for British Art in New Haven, Verenigde Staten. Constable’s schilderij, ‘één van zijn meest monumentale werken’, volgens kunsthistorici Tammis Groft.

Het toont Hadleigh Castle als een vergankelijk, door mensen gemaakt bouwwerk, bezwijkend voor de kracht van de natuur.


Salisbury Cathedral from the Meadows (1831) – John Constable

Salisbury Cathedral from the Meadows (1831) - John Constable
Salisbury Cathedral from the Meadows (1831) – John Constable

Het schilderij Salisbury Cathedral from the Meadows is geschilderd één jaar na de dood van zijn vrouw, Maria. Het is in 2011 opgehangen in de National Gallery te Londen, in bruikleen van een particuliere collectie.

De betekenis werd duidelijk toen Constable negen regels van het gedicht ‘The Seasons’ door de achttiende-eeuwse dichter James Thomson eraan verbond. De regenboog is een symbool van hoop na een storm die volgt op de dood van de jonge Amelia in de armen van haar geliefde Celadon.

Constable stelde het schilderij tentoon in de Royal Academy of Arts in 1831, maar bleef eraan werken tussen 1833 en 1834.


Hampstead Heath with a Rainbow (1836) – John Constable

Hampstead Heath with a Rainbow (1836) - John Constable
Hampstead Heath with a Rainbow (1836) – John Constable

Suffolk, Salisbury en Hampstead Heath zijn de drie grote landschappen die Constable het meest interesseerden. Toen hij in 1837 stierf, is hij begraven in Hampstead, waar hij al sinds 1819 kwam. Destijds was Hampstead nog een landelijk landschap en Constable komt hier om ook de lucht als het landschap te portretteren.

Dit werk uit 1836 is het laatste werk van Constable in Hampstead. Hij voegt een niet bestaande windmolen toe aan het tafereel, misschien een knipoog naar de invloed van Jacob van Ruisdael, de Nederlandse landschapsmeester wiens werk vaak windmolens bevatte.

Er is ook nog een regenboog die door de donkere wolken boven de heide snijdt. Symbolisch misschien, maar Constable was ook zeer geïnteresseerd in de wetenschap van optische fenomenen zoals regenbogen.


Beroemdste schilderijen van John Constable

  • Dedham Vale (1802)
  • Wivenhoe Park (1816)
  • Portrait of Maria Bicknell (1816)
  • Flatford Mill (1816-1817)
  • The Hay Wain (1821)
  • Salisbury Cathedral from the Bishop’s Grounds (1823)
  • The Lock (1824)
  • Hadleigh Castle (1829)
  • Salisbury Cathedral from the Meadows (1831)
  • Hampstead Heath with a Rainbow (1836)