Alle dodelijke ongelukken in de Formule 1, de top 27


9. Gary Hocking (CAR)

(Caerleon, 30 september 1937 – Durban (Zuid-Afrika), 21 december 1962)

Gary Hocking als winnaar van de 500cc op de TT van Assen in 1961
Gary Hocking als winnaar van de 500cc op de TT van Assen in 1961

Grand Prix van Natal 1962, Westmead Circuit
Datum van ongeval: vrijdag 21 december 1962

De Welsh-Rhodesische motor- en autocoureur Hocking verlaat in 1958 Rhodesië om in Europa op motoren te gaan rijden. Hij maakt meteen indruk. In zijn tweede 500cc-race op de Nürburgring wordt hij derde op een Norton. Hij neemt in 1959 deel aan de 125 cc (op een MZ en een MV Agusta), de 250cc (MZ), de 350cc (Norton) en de 500cc (Norton).

In de 250cc boekt hij twee overwinningen en eindigde hiermee als tweede in het kampioenschap. Hij eindigt in de 125 cc als negende, in de 350 cc als vierde en in de 500 cc als vijfde. Vanaf 1960 rijdt Hocking alle races op een MV Agusta. In dat jaar neemt hij deel aan de 125 cc, de 250 cc en de 350 cc, waar hij in drie kampioenschappen als tweede eindigt.

In 1961, na het vertrek van John Surtees, is Hocking eerste rijder van MV Agusta. Hij wordt dat jaar kampioen in de 350 cc en de 500 cc. Surtees weet in 1964 ook wereldkampioen in de Formule 1 te worden.

In 1962 kondigt Hocking zijn vertrek aan uit het motorracen na het overlijden van zijn goede vriend Tom Phillis. Hij dacht dat motorracen gevaarlijk was en dat autoracen veiliger was. Later dat jaar kwam Hocking om in een ongeval in de Grand Prix van Natal. Hij had zich voor zijn dood al ingeschreven voor de Grand Prix van Zuid-Afrika van dat jaar.

Constructeur: Lotus
Tijdens: Training