Alle dodelijke ongelukken in de Formule 1, de top 27


27. Ayrton Senna (BRA)

(São Paulo, 21 maart 1960 – Bologna, 1 mei 1994)

Ayrton Senna da Silva
Ayrton Senna da Silva

Grand Prix Formule 1 van San Marino 1994, Autodromo Enzo e Dino Ferrari
Datum van ongeval: zondag 1 mei 1994

De Braziliaan Ayrton Senna da Silva was in een tijdsbestek van tien seizoenen driemaal wereldkampioen Formule 1. Hij kwam aan de start in 161 races, waarbij hij 65 keer van poleposition startte en 41 keer won. Ayrton Senna begon zijn racecarrière op vierjarige leeftijd in een kart. Na deelname aan de Formule Ford 1600 en 2000-klasses, won hij in 1983 de British F3 van Martin Brundle.

Senna stond bekend om zijn hoge technische begaafdheid. Testsessies duurden vaak veel langer dan bij andere collega’s. Na een testsessie of kwalificatie sloot hij zich op en kwam na een kwartier met soms wel vier A4’tjes verbeteringen aan de wagen naar buiten.

Het dodelijke ongeluk van Ayrton Senna

Ayrton Senna verongelukte op zondag 1 mei 1994 tijdens de Grand Prix Formule 1 van San Marino 1994 op het circuit van Imola. In zijn vaderland Brazilië werden drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Zijn begrafenis werd over de hele wereld live uitgezonden.

Rechtszaak tegen Williams

Tijdens een rechtszaak tegen leden van het Williams-team werden uitvoerig alle aspecten van het ongeluk tegen het licht gehouden. Op het eerste gezicht dacht men dat de crash aan een afgebroken deel van de stuurstang lag, maar dit was slechts een gevolg van de crash.

In de bocht waar Senna eraf ging, (Tamburello), was het asfalt zeer oneffen. Hier maakten vele coureurs zich zorgen om. Bovendien lag aan de buitenzijde van de bocht een muur gevaarlijk dicht op het parcours. Omdat er een rivier achter de bocht lag, kon men de afstand tussen de muur en het circuit niet vergroten.

Toen Senna door Tamburello stuurde reed hij over de oneffenheid terwijl alle andere piloten erlangs reden. Hierdoor raakte de bodemplaat van de wagen het asfalt, waardoor alle grip verdween. De Williams reed rechtdoor en boorde zich in de muur.

De rondes voor Senna’s crash speelden zich af achter de Safety car door een eerder ongeluk in de race. Hierdoor was de temperatuur in de banden afgenomen en daardoor was waarschijnlijk de bandenspanning van Senna’s wagen te laag. Dit heeft een kleinere bodemspeling veroorzaakt, en is wellicht de belangrijkste oorzaak van het ongeluk.

Door de klap kwam een deel van de wielophanging los, dat tegen de rechterkant van zijn helm vloog. Dat zorgde ervoor dat zijn hoofd tegen de kopsteun botste. Dit veroorzaakte een fatale schedelbreuk en hersenschade van het leven beroofde.

Senna en veiligheid

Saillant detail is dat Senna zich vaak heeft ingezet om de veiligheid van de coureurs te verbeteren. De dag voor het ongeluk was de Oostenrijker Roland Ratzenberger op hetzelfde circuit verongelukt. Senna droeg als eerbetoon aan Ratzenberger een Oostenrijkse vlag in zijn wagen. Tevens was op de vrijdag, twee dagen voor het fatale ongeval, Rubens Barrichello tijdens de vrije trainingen hard van de baan gegaan.

Barrichello belandde door de crash in het ziekenhuis belandde. Na de twee doden in één weekend werd echt werk gemaakt van het lijfsbehoud van de coureur. Een van de aanpassingen is de inmiddels geldende minimale afstand van de bodemplaat tot de grond. Een tweede verbetering van de veiligheid is de invoering van het sinds 2003 verplicht gestelde HANS system.

Constructeur: Williams
Tijdens: Race