Beste voedingsmiddelen om stress te verlichten

Beste voedingsmiddelen om stress te verlichten
Beste voedingsmiddelen om stress te verlichten

Beste voedingsmiddelen om stress te verlichten

Wat je eet, kan een verschil maken op je niveau van stress. Stress kan je mentaal, emotioneel en fysiek beïnvloeden. Je hartslag gaat omhoog en je bloeddruk stijgt. Die fysieke symptomen laten je voelen wat er intern aan de hand is.

Er zijn veel manieren om met stress om te gaan en het effecten ervan te verminderen. Zie bijvoorbeeld Hoe verminder je stressklachten? – 7 tips, Gestrest? 20 minuten in contact met natuur doen wonderen en Goede anti stress tips (met grappig filmpje…). Ook kunnen je dieet en voeding ook je stressniveaus beïnvloeden.


Lees hier ->>> meer over stress op deze website.


Beste voedingsmiddelen om stress te verlichten


Verschillende studies hebben aangetoond dat cortisol het lichaam helpt bij vecht-, vlucht- of bevriezingsreacties. Cortisol is ook bekend om metabolisme, ontstekingen en de immuunfunctie. Het vermogen van je lichaam om stress en vervolgens de cortisolspiegel goed onder controle te houden, kan op een aantal manieren van invloed zijn op je gezondheid.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen die nuttig kunnen zijn bij het verlagen van je cortisolspiegel:

Donkere chocolade
– Of het nu in een reep of een stomende mok warme chocolademelk is, het is aangetoond dat deze chocolade je cortisolspiegel verlaagt.

Bananen
– Bananen kunnen niet alleen een bron geweldige bron van energie zijn, maar uit onderzoek blijkt dat ze ook ontstekingen en stressniveaus verminderen, wanneer er sprake is van verhoogd cortisolniveau.

Knoflook
– Uit een onderzoek met muizen blijkt dat knoflook de niveaus van verschillende stressgerelateerde hormonen, waaronder cortisol, verlaagt.


Gefermenteerd voedsel

Fermentatie kan helpen de antioxiderende eigenschappen in voedingsmiddelen te verhogen. Antioxidanten kunnen stress in je lichaam verlagen, je immuun functie verhogen en zelfs een rol spelen bij een gezonde en langer leven.

Papaja
– Gefermenteerde papaja wordt vaak gebruikt in sappen of smoothies. Eenmaal gefermenteerd, kunnen papaja’s ontstekingen te verminderen en zelfs door stress veroorzaakte celbeschadiging te verminderen.

Kimchi
– Kimchi zit boordevol gefermenteerde groenten en zit dus ook boordevol antioxidanten. Een studie onder muizen laat ook zien dat Kimchi je geheugen kan verbeteren.

Yoghurt
– Yoghurt bevat goede bacteriën die de darmflora stimuleren en stress en angst verlagen. Volgens een onderzoek uit 2012 verbeterde probiotische yoghurt zelfs de antioxidantstatus bij mensen met diabetes type 2.