Advertentie

Gestrest? 20 minuten in contact met natuur doen wonderen

We moeten nog zoveel doen vandaag, deze week en in de rest van ons leven. PrivĂ© en werk gaan daarbij soms ook niet zo soepel. Stress en burn-outs zijn hiervan het gevolg. De Universiteit van Michigan weet raad na onderzoek. Lees meer…


Advertentie

Lees hier ->>> meer over (het voorkomen van) stress op deze website…


Gestrest? 20 minuten in contact met natuur doen wonderen
Gestrest? 20 minuten in contact met natuur doen wonderen

Gestrest? 20 minuten in contact met natuur doen wonderen


Als je elke dag ten minste twintig minuten de tijd neemt om te wandelen of op een plek te zitten waar je contact bent met de natuur, zal dit je stresshormoonspiegel aanzienlijk verlagen. Voor de eerste keer hebben wetenschappers een onderzoek gedaan naar de meest effectieve dosis van een natuurbeleving om stress tegen te gaan.


We know that spending time in nature reduces stress, but until now it was unclear how much is enough, how often to do it, or even what kind of nature experience will benefit usOur study shows that for the greatest payoff, in terms of efficiently lowering levels of the stress hormone cortisol, you should spend 20 to 30 minutes sitting or walking in a place that provides you with a sense of nature.

Dr. MaryCarol Hunter, Assistent-Professor University of Michigan


Deelnemers aan het onderzoek waren vrij om het tijdstip van de dag, de duur en de plaats van hun natuurbelevenis te kiezen. Die plek moest de deelnemer wel het gevoel geven dat ze interactie hadden met de natuur. Deze ‘natuurpil’ moest wel plaatsvinden in het daglicht, zonder sportbeoefening, geen sociale media, internet, telefoongesprekken of een boekje lezen.

Door al die externe facturen uit te schakelen konden de wetenschappers de optimale duur voor een natuurpil vaststellen. De dagelijkse niveaus van stress van een deelnemers werden bijgehouden door het meten van de cortisolverandering als gevolg van de natuurpil.

Hierdoor kon men ook de natuurlijke daling van het cortisolniveau van dag op dag identificeren en verklaren. Zo kon er een betrouwbare schatting worden gemaakt voor de duur van effectieve natuurpil: twintig minuten.


Bron en meer informatie: MaryCarol R. Hunter, Brenda W. Gillespie en Sophie Yu-Pu Chen: Urban Nature Experiences Reduce Stress in the Context of Daily Life Based on Salivary Biomarkers in Frontiers in Psychology, 4 april 2019, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00722


advertentie

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier