Vijf rituelen die je gelukkig maken volgens de neurowetenschappen

Vijf rituelen die je gelukkig maken volgens de neurowetenschappen
Vijf rituelen die je gelukkig maken volgens de neurowetenschappen

Vijf rituelen die je gelukkig maken

‘Een ritueel is eigenlijk een manier van handelen die anders is dan andere handelingen, doordat ze krachtiger is en meer betekenis krijgt.’ [*] Oftewel we gaan de negatieve gedachten doorbreken door ‘iets’ van betekenis te gaan doen. Lees meer..


Lees hier ->>> meer over geluk op deze website.


Vijf rituelen die je gelukkig maken


5) Ga wat anders doen

Het leren omgaan met denkpatronen is het kenmerk van CGT (Cognitieve Gedragstherapie). Het is de meest beproefde methode om je stemming te veranderen, bijvoorbeeld het omkeren van depressie.

Maar een andere zeer krachtige wetenschappelijke techniek is ‘Behavioral Activation Therapy’. Door je gedrag te analysen krijg je inzicht in wat de belonende en bestraffende gevolgen zijn van je probleemgedrag.

In technische termen heet dit het maken van een functionele analyse. Vervolgens ga je je gedrag veranderen door op positieve zeken te focussen en daarmee ook echt aan de slag te gaan bijvoorbeeld door het maken van een stappenplan.


Meer salaris? Dan kan een beetje lippenstift geen kwaad…


4) Knuffel iemand

De kwaliteit van je relaties speelt een grote rol om je gelukkig te houden.

Dit is wat UCLA neurowetenschappelijk onderzoeker Alex Korb heeft te zeggen in zijn boek: The Upward Spiral: Neuroscience.

‘Bij een knuffel, vooral een lange, komt een neurotransmitter en hormoon oxytocine vrij, waardoor de reactiviteit van de amygdale wordt verminderd. De amygdala is het integratieve centrum in de hersenen dat een sleutelrol speelt bij het verwerken van onze emoties, emotioneel gedrag en motivatie.’

Aldus de heer Korb…


3) Neem die beslissing

De eurowetenschappen laten zien dat het nemen van een beslissing zorgt dat je angst vermindert en je helpt bij het oplossen van problemen. Wanneer je een beslissing neemt, voelen je hersenen dat je meer controle hebt en dit gevoel van controle vermindert stress en angst.

Volgens hersenonderzoek geeft het nemen van een beslissing je ook een plezierboost.

Als je bijvoorbeeld naar de sportschool gaat omdat het moet, is dat niet echt een vrijwillige beslissing. Je hersenen krijgen de plezierboost niet en kunnen zelfs stress voelen.

Maar als je besluit om naar de sportschool te gaan en er actief voor kiest om je workouts te doen, krijgen je hersenen een dopamine-boost en zul je je gelukkig voelen.


Wist je dat ervaring leert je het meest…


2) Benoem of beschrijf je negatieve gevoelens

Je hebt een slechte dag en je voelt je absoluut vreselijk. Boos? Verdrietig? Gespannen? Probeer je emoties niet te onderdrukken, benoem en nog beter beschrijf ze.

Alleen al het doen van deze eenvoudige handeling kan de impact van het negatieve gevoel verminderen. Er is gedegen onderzoek om dit te ondersteunen. Zie bijvoorbeeld: Putting feelings into words: affect labeling disrupts amygdala activity in response to affective stimuli.


Antwoord op de vraag: Waarom blijven mannen single?


1) Oefen dankbaarheid

Elke keer dat je je down voelt, moet je jezelf deze vraag stellen.

‘Waar ben ik dankbaar voor?’

Volgens de neurowetenschap beïnvloedt dankbaarheid ons op biologisch niveau. Met andere woorden, dankbaarheid stimuleert de neurotransmitters dopamine en serotonine, de gelukkige chemicaliën in onze hersenen.


Wist je dat meisjes sneller leren dan jongens!


Vijf rituelen die je gelukkig maken

  1. Oefen dankbaarheid
  2. Benoem of beschrijf je negatieve gevoelens
  3. Neem die beslissing
  4. Knuffel iemand
  5. Ga wat anders doen

Antwoord op de vraag: Wanneer is je zelfvertrouwen het grootst?