Wat zijn de 10 meest stressvolle momenten in je leven?

0
1991
Hoe verminder je stressklachten?
Hoe verminder je stressklachten?

Wat zijn de meest stressvolle momenten in je leven?

Herkenning en erkenning, dat zijn voor ons de belangrijkste uitkomsten van de 10 meest stressvolle momenten. Geef er niet aan toe, doe wat voorbereiding, denk even na over de dag of lees welke muziek je moet luisteren. Pak je slaap en pas op voor files om er maar eens twee te noemen.
Wat zijn de meest stressvolle momenten in je leven?

Wat zijn de meest stressvolle momenten in je leven?

 
Dit artikel vonden we in de Britse krant de Daily Mail, het onderzoek werd gehouden onder iets meer dan 2000 mensen.

1. Niet kunnen slapen (46 procent)

Hier ->>> vind je je slaapttips.

2. Je sleutels vergeten (37 procent)

Hier ->>> een artikel over slimmer worden en hoe je je hersenen een beetje op peil zou kunnen houden.

3. Vastzitten in het verkeer als je al laat bent (35 procent)

Een leuk artikeltje over files en meer bijzonderheden kun je Hier ->>> vinden.

4. Een belangrijke aantekening of document kwijt zijn (33 procent)

 

5. Niet kunnen parkeren (32 procent)

 

6. Een printer die niet werkt als je ‘m echt nodig hebt (31 procent)

 

7. De batterij van je telefoon die leeg raakt / is (31 procent)

 

8. Het WC-papier dat op is terwijl je net een bruine trui hebt zitten breien (30 procent)

 

9. Het telefoonbandje van de helpdesk: “Toets één, … (26 procent)

 

10. Als je wilt betalen er achter komen dat je je bankkaart thuis hebt laten liggen (25 procent)

  

Wat is stress?

Bron: gezondheidsplein.nl

Stress is eigenlijk niet meer dan spanning en je hebt die spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Het zorgt er voor dat je lichaam klaar is voor te ondernemen actie. Als er teveel spanning aanwezig is, kan dit tot klachten leiden en dit noemen we stress. Bij stress maakt je lichaam zich klaar om bijvoorbeeld te vechten of te vluchten. De hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken en hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Er gaat ook meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe en minder naar je spijsverteringskanaal. Op deze wijze kun je het beste reageren op het ‘gevaar’. Als het gevaar na een paar minuten nog niet geweken is, gaat je lichaam ook nog cortisol aanmaken, een ander stresshormoon dat je ‘paraat’ houdt.

Photo credit: Sander van der Wel via Foter.com / CC BY-SA

Geef een reactie