, , , ,

Suiker verpest je slaap

Suiker verpest je slaap

Suiker verpest je slaap

Een studie in het Journal of Clinical Sleep Medicin laat zien dat de kwaliteit van je slaap gerelateerd kan zijn aan het soort voedsel dat je eet. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over slapen op deze website.


Suiker verpest je slaap

Bij het onderzoek waren 26 volwassenen betrokken. Ze hadden een normaal gewicht en een gemiddelde leeftijd van 35 jaar. De resultaten tonen aan dat een grotere vezelinname voorspelde dat er meer tijd doorgebracht zou worden in de fase van ‘diepe’ slaap.


Zie hier: te weinig slapen doet smachten naar suikerdrankjes.


Results show that greater fiber intake predicted more time spent in the stage of “deep” or slow wave sleep. Higher saturated fat consumption was associated with less slow wave sleep. Greater sugar intake also was associated with more arousals from sleep.

Uit het onderzoek bleek ook dat deelnemers sneller in slaap vielen na het eten van vaste maaltijden van een voedingsdeskundige. De maaltijden bevatten minder verzadigd vet en meer eiwitten dan zelfgekozen maaltijden.


Zie hier: eten chocolade na opstaan helpt vetverbranding en verbetert bloedsuikerspiegel.


Het kostte de deelnemers gemiddeld 29 minuten om in slaap te vallen na het nuttigen van eten en drinken naar keuze. Het kostte hen slechts 17 minuten om in slaap te vallen na het eten van gecontroleerde maaltijden.

“Deze studie benadrukt het feit dat voeding en slaap verweven zijn in het weefsel van een gezonde levensstijl.” vertelt Dr. Nathaniel Watson. Hij is voorzitter van de American Academy of Sleep Medicine.

Eerder onderzoek heeft ook aangetoond dat je slaap van invloed kan zijn op wat je eet. Door minimaal zeven uur per nacht te slapen, heb je minder snel trek in zoete, zoute of vette junkfood.


Zie hier: eten en drinken in suikerklontjes (een lijst van meer dan 50 producten).


Bron en meer informatie: Marie-Pierre St-Onge, PhD, Amy Roberts, PhD, Ari Shechter, PhD, Arindam Roy Choudhury, PhD: Fiber and Saturated Fat Are Associated with Sleep Arousals and Slow Wave Sleep, in Journal of Clinical Sleep Medicin, https://doi.org/10.5664/jcsm.5384, 15 januari 2016.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie