Studie doorbreekt de top 10 mythes over tieners en slaap

Studie doorbreekt de top 10 mythes over tieners en slaap
Studie doorbreekt de top 10 mythes over tieners en slaap

Studie doorbreekt de top 10 mythes over tieners en slaap

Slaperige tieners zijn niet ‘lui’, ze worden gewoon verkeerd begrepen, blijkt uit onderzoek. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over slapen op deze website…


Studie doorbreekt de top 10 mythes over tieners en slaap


Mythe 1: Ongemotiveerde kinderen vallen in slaap tijdens de les

In een ouder onderzoek bleef 92% van de kinderen die de puberteit nog niet waren ingegaan wakker tijdens de les overdag, vergeleken met 48% in de latere stadia van ontwikkeling.

Dat suggereert dat fysiologie, niet luiheid, verantwoordelijk is voor slaperigheid tijdens de schooldag.


Zie hier: door gebrek aan slaap worden je hersenen opgegeten.


Mythe 2: Tieners moeten de hele nacht studeren voordat ze een examen doen

Niemand, ook tieners, kan helder denken als hij slaapgebrek heeft. Laat opblijven om te studeren verslechtert het vermogen om informatie vast te houden, en de uitputting de volgende dag vertroebelt de cognitieve functie op het gebied van probleemoplossing, redeneren en begrip.


Mythe 3: Tieners die snoozen zijn lui

“Een ouderlijke klacht is: ‘Mijn tiener is lui’, maar velen worden te vroeg wakker voor school, ergens tussen half vijf en zes”, vertelt onderzoekster Robbins.

Volgens de Centers for Disease Control and Prevention zijn vroege schooltijden (vóór 8.30 uur) gedeeltelijk verantwoordelijk voor het moe zijn van tieners.

Onlangs heeft Californië bepaald dat openbare middelbare schoolklassen niet voor 8:30 uur zouden moeten beginnen en middelbare schoolklassen niet vóór 8 uur ’s ochtends.


Zie hier: regelmaat in slaapgedrag verbetert prestaties.


Mythe 4: Tieners hebben slaapschema’s meestal niet onder controle

Een strikte bedtijdroutine is aan te bevelen. Door elektronica uit te zetten, boeken te lezen, thee te drinken of samen te kletsen ontstaat er voor iedereen een optimale slaapomgeving.

“Het is moeilijker voor tieners om te zeggen: ‘Ik wil vroeg naar bed’, als ouders dit niet doen Zij kunnen helpen grenzen te stellen aan het gebruik van technologie en zich voor te bereiden op de avond,” vertelt Robbins.


Mythe 5: Tieners die later naar school gaan kunnen ’s nachts langer op blijven

“We hebben objectieve gegevens die aantonen dat (in deze gevallen) tieners ’s ochtends een uur minder slapen,” vertelt Robbins.


Zie hier: yoga verslaat depressie vertelt dit nieuwe onderzoek ons.


Mythe 6: Energiedrankjes hebben weinig effect op de slaap

Suiker, cafeïne en andere stimulerende middelen in energiedrankjes kunnen volgens de CDC angst, gezondheidsproblemen en slapeloosheid veroorzaken. Robbins: “Energiedrankjes laten de hersenen denken dat het lichaam niet moe is. Cafeïne blijft echter in het lichaam hangen, soms tussen de zes en negen uur.”


Zie hier de Top 50 populairste voornamen België 2022 (M/J/B).


Mythe 7: Melatonine is een veilig supplement omdat het “natuurlijk” is

Volgens de Mayo Clinic kunnen melatoninesupplementen helpen bij jetlag of slaapstoornissen. Robbins: “Het gebruik van supplementen is in 10 jaar verdubbeld in alle leeftijdsgroepen,” vertelt ze. “Die verhoogde snelheid is niet gekoppeld aan voldoende langetermijnonderzoek om de implicaties van melatoninesupplementen te begrijpen.”


Mythe 8: Adolescenten hebben minder slaap nodig dan jongere kinderen

Ja, middelbare scholieren hebben iets minder slaap nodig dan hun jongere leeftijdsgenoten – 8 tot 10 uur versus 9 tot 11 uur – maar de meeste tieners komen vaak niet in de buurt van de aanbevolen richtlijnen. Daarom is het onnodig om je zorgen te maken over de gemiddelde tiener die ’te veel’ slaapt.


Mythe 9: Opblijven en uitslapen in het weekend is oké, zolang tieners in die tijd voldoende rusten

“Veel tieners houden een jojo-slaapschema aan waarin ze een slaapschema hebben op schoolnachten en een ander in het weekend,” zei Robbins. “We hebben het niet over een verschil van 30 minuten – het is vaak een tijdsverschil van twee tot vier uur.”

De onbalans creëert een “sociale jetlag” die “de circadiane verkeerde uitlijning verergert, wat leidt tot functionele beperkingen, waaronder lagere academische prestaties, risicovol gedrag zoals overmatig alcoholgebruik en verhoogde mentale gezondheidssymptomen”, merkt de studie op.

“Als we die cyclus voortzetten, denken de hersenen dat we naar een andere tijdzone vliegen”, legt Robbins uit. “Daarom is het gebruikelijk om op maandag te worstelen als je op zaterdag niet genoeg slaapt.”


Zie hier: blootstelling aan licht tijdens de slaap heeft verband met obesitas en ernstige gezondheidsproblemen.


Mythe 10: Te veel slapen is slecht voor tieners

“(Slaap)richtlijnen hebben betrekking op een consistente nachtelijke slaapduur, niet op incidentele nachten van ‘herstel’-slaap na perioden van slaapgebrek”, stelt de studie. “Omdat de meeste adolescenten niet eens aan de onderkant van het aanbevolen bereik van 8-10 uur slaap consistent over nachten voldoen, is het vrij zeldzaam dat adolescenten routinematig meer dan 10 uur ’s nachts slapen.”


Bron en meer informatie: Rebecca Robbins, Dean W. Beebe, Kelly C. Byars, Ignacio E. Tapia, Amy R. Wolfson, Judith A. Owens et al: Adolescent sleep myths: identifying false beliefs that impact adolescent sleep and well-being, in Sleep Health, 27 september 2022, DOI:https://doi.org/10.1016/j.sleh.2022.08.001